Projekt Nordhavnstunnel er en international arbejdsplads med byggearbejdere fra mere end 20 lande.
“Langt de fleste af os er fra Danmark, men vi har også kollegaer fra Belgien, Sverige, Marokko, England, Rumænien, Polen, Irak, Tyskland, Palæstina, Brasilien, Italien, Grækenland, Vietnam, Færøerne, Estland, Norge, Frankrig, Østrig og Den Dominikanske Republik,” skriver Projekt Nordhavnstunnel i det seneste nyhedsbrev.
Og der kommer flere til. Når støbearbejdet går i gang i starten af 2025, kommer der et rykind på 180 polakker på byggepladsen. Selv om betonsjakket tæller 180 personer, vil der kun være 120 på pladsen ad gangen. De kører i rul, så der er 120 på pladsen 14 dage ad gangen og 60 holder fri hjemme hos familien i Polen.
Når betonarbejderne opholder sig i Danmark, bliver de indkvarteret på Hotel CABINN ved Fisketorvet og i parcelhuse i Rødovre og Haslev.
“Ens for deres indkvartering er, at de bor steder, hvor der er gode køkkenfaciliteter, så de selv kan lave mad og spise sammen, når de har fri. De af vores polske kolleger, der bor længst væk, får minibusser stillet til rådighed, så de kan køre sammen og dem der bor på Hotel CABINN får cykler stillet tilrådighed, så de nemt kan komme rundt i København,” skriverProjekt Nordhavnstunnel.
Kanonkugle
Nyhedsbrevet nævner også, at der i november blev fundet et stort gammelt anker og en ægte kanonkugle i byggegruben. Kuglen blev fundet i et jordlag, der indikerer, at den er fra før opfyld af Nordhavn, som blev anlagt i slutningen af 1800-tallet, så det er en gammel en af slagsen. Kuglen blev fisket op af ‘rullemarie og taget med af politiet.
Sand
Hvis man står og mangler noget sand, kan man måske købe det af Nordhavnstunnelen. I sommeren 2023 blev der fyldt omkring 337.000 tons sand i Svanemøllehavn i forbindelse med at der skulle sættes spunsjern i tunneltraceet.
Nu er spunsjernene sat, og sandet er ved at blive gravet væk. En del af sandet genbruges andre steder på byggepladsen, men meget af det skal sælges, og gerne lokalt, så det ikke skal køres alt for langt med lastbiler.
“Vores entreprenør har solgt omkring 6.500 tons sand til færdiggørelsen af containerterminalen længere ude i Nordhavn, 2.000 tons sand er blevet solgt til et skybrudsikringsprojekt i Valby og der er dialog med Lynetteholmen om at aftage en endnu ikke fastlagt mængde sand,” står der i nyhedsbrevet, som også linker til nogle nye dronefotos fra byggepladsen (brug pilene ude i siderne af billedet for at scrolle):
.
.