Selvbetjening for abonnenter

[maxbutton id="1"] I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Boliger med markant mindre CO2-udledning på vej til Helsinkigade

Ejendomsinvestoren Nrep bygger et 13.100 kvm. etagebyggeri af primært træ i Helsinkigade 5-11. Byggeriet, som er tegnet af Henning Larsen, skal være det hidtil mest CO2-reducerede af sin slags i Danmark”.

Foto øverst: “Jeg er glad for at vi i København går forrest i bæredygtigt byggeri. Ripple Residence bliver et hus som jeg kommer til at følge tæt, og som jeg vil vise frem for mange gæster fra udlandet i de kommende år”, sagde Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) ved det første spadestik for byggeriet 10. juni.

‘Ripple Residence’ hedder boligprojektet som ejendomskoncernen Nrep opfører. Det skal have et af de laveste CO2-aftryk i Danmark nogensinde, og byggeriet har fået sit navn fordi projektet skal vise nye veje i byggebranchen, som vil sprede sig som ringe i vandet og føre til endnu mere bæredygtigt byggeri.

Byggeriet kommer til at bestå af 114 ejerlejligheder og 2 erhvervslokaler fordelt på 13.100 kvm over seks etager. Lejlighederne forventes at være indflytningsklar i midten af 2026. Illustration: Henning Larsen Architects.

Den forventede CO2-udledning skal ned på fem kg CO2 pr. kvm pr. år og bliver dermed markant lavere end noget andet dansk byggeri over fire etager.
Det nye træbyggeri bygger videre på de mange erfaringer inden for CO2-reduktion, som nrep har fra andre projekter, bl.a. UN17 Village i Ørestad.
“Den viden bruger vi nu på at skabe en endnu stærkere CO2-profil. For bare få år siden havde vi ikke troet, at vi ville være nået så langt i dag. Så det er et eksempel på, at udviklingen for alvor kan accelerere, når man virkelig gør en indsats for det,” siger Nicole van der Star, Investment Developer i Nrep.

De fleste elementer, der traditionelt laves i beton, er skiftet ud med træmaterialer. Det gælder bærende konstruktioner, vægge og delvist facader, men også mindre elementer som badekabiner, elevatorskakte og trappekerner. 

Femdobbelt spadestik af Jens Kramer Mikkelsen (nrep), Poul Jørgensen (5e), Thomas Riise-Jakobsen (nrep), Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) og Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S).

I løbet af sin levetid vil træbyggeriet binde en stor mængde CO2, som frigives igen ved den teoretiske afbrænding af materialerne efter 50 år. Men der er også lagt vægt på at designe huset, så det let kan adskilles og genanvendes, hvis byggeriet en dag skal nedrives. Så materialerne kan få ‘et liv mere’.

Byggeriet vil desuden være næsten energiselvforsynende i kraft af jordspyd, varmepumpe og solceller. Desuden skal transport i byggefasen så vidt muligt ske med eldrevne køretøjer, ligesom byggeriet vil foregå under en totaloverdækning. Dette er for at undgå, at træet får fugt, og det sikrer både et sundere byggeri og giver en lavere CO2-udledning i byggefasen. 

For at reducere CO2-udledningen har man arbejdet tæt sammen med bl.a. arkitekter fra Henning Larsen, entreprenøren 5E og Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma. Projektet bliver et open source-projekt, og vil dele både tegninger og byggeplaner, så andre frit kan kopiere eller lade sig inspirere af projektet.
“For os handler det i lige så høj grad om at udvikle og videndele og på den måde inspirere andre i branchen, så vi sammen kan skabe en mere bæredygtig fremtid i hele ejendomssektoren,” siger Nicole van der Star.

Samtidig med at byggeriet skal være banebrydende i forhold til CO2-reduktioner, så skal det også basere sig på byggetraditioner, som byggebranchen er fortrolig med og dermed let kan skalere i andre projekter. Derfor har Troels Dam Madsen, som er Associate Design Director i arkitektfirmaet Henning Larsen, sammen med sit team tænkt både design, funktionalitet og bæredygtighed ind i hver detalje. 

”Som stand står vi arkitekter overfor at skulle opfinde et nyt formsprog for de nye lette byggerier i biogene materialer. Og her har vi taget favntag med en velkendt og elsket typologi som traditionelt er i tunge materialer, nemlig Københavner-karréen. Så i jagten på at reducere CO2-aftrykket har vi været inde og røre ved alle komponenter som er gensidigt afhængige af hinanden,” forklarer Troels Dam Madsen.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel



Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve

Close

Translate »