Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.
cis finalerunde

Elever fra Nordhavn vinder i Historiedysten

Efter at have dystet i viden om historiske, danske videnskabsmænd siden august er vinderne af Historiedysten 2022 fundet ved den afgørende finaledyst på Frederiksborg Slot. Copenhagen International School i Nordhavn vandt i finalen for 5.-6. klasser.

Op til efterårsferien tog ca. 200 skoleelever turen til Frederiksborg Slot i Hillerød. Elever fra Kolding, Skårup, Havdrup, Humlebæk, Kirke-Hyllinge, Nordhavn, Køge, Eskilstrup og Frederikssund var blandt finalisterne i Historiedysten 2022 – Det Nationalhistoriske Museums uofficielle mesterskaber i viden om Danmarkshistorie.

Historiedysten løber af stablen hvert andet år, og i 2022 afholdt museet Historiedysten for syvende gang. I anledning af 100-året for Niels Bohrs modtagelse af Nobelprisen stillede Historiedysten 2022 skarpt på Tycho Brahe, H.C. Ørsted og Niels Bohrs opdagelser og den naturvidenskabelige revolutions betydning i Danmarkshistorien.

Eleverne har siden august dystet i to indledende runder: Først en multiple-choice-quiz på paratviden, hvor ca. 1100 skoleklasser (23.000 elever) deltog, og herefter gik de 30 bedste klasser på hvert niveau videre til runde 2 – den kreative runde, hvor klassen i fællesskab skulle udforme et fysisk eller digitalt produkt inden for de respektive videnskabsmænds tid og opdagelser. Fra denne runde gik de tre bedste klasser fra hvert niveau videre til finalen.

Op til den endelige afgørelse på årets dyst blev der spist frokost i slottets gamle spisesal og et historieløb ledte eleverne rundt i de mange stuer og sale, der er en kronologisk tur gennem Danmarks historie.

cis historiedystfinaleHer ses vinderholdet fra Copenhagen International School med deres medaljer i Riddersalen på Frederiksborg Slot. Foto: Det Nationalhistoriske Museum.Selve finalen fandt sted i slottets Riddersal, og her dystede klasserne i paratviden om eksempelvis opdagelsen af Stella Nova, det galvaniske batteri og atomteorien, ligesom der skulle udsmykkes våbenskjolde for de tre prominente videnskabsfolk; Grundlæggeren af den moderne observerende astronomi, elektromagnetismens opfinder og en pioner inden for kvantemekanikken.

”Det er helt specielt at opleve det smittende engagement, som alle elever og deres lærere bidrager med i Historiedysten,” udtaler formidlingsinspektør ved Det Nationalhistoriske Museum Laura Styrk.
”Historiedysten sætter perspektiv på Danmarkshistorien, og i anledning af videnskabsåret har vi sammen med eleverne udforsket tre meget spændende personer og perioder. Det er vores håb, at alle elever, der har dystet med os, har fået en oplevelse som de vil huske tilbage på som en særlig oplevelse,” slutter hun.

{module title=”Nordhavn”}

 {module title=”2 diverse”}

Close

Translate »