Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.
krydstogt cmp 2

CMP: Vi er allerede klar med afgifter til osende krydstogtskibe

Havneselskabet Copenhagen Malmö Port er i fuld gang med at afdække, hvordan kydstogtskibene kan presses til at bruge landstrøm, når der sættes strøm på det nye landstrømsanlæg til næste år. Afgifter til dem som ikke bruger landstrøm er på bordet.

Landstrømsanlægget dedikeret til krydstogt i København bliver et af de største af sin art i verden, når anlægget opnår fuld kapacitet i 2028. Her bliver der nemlig etableret en ny, permanent transformerstation i Nordhavn, hvilket er nødvendigt for at bydelen og skibene får strøm nok. Men mange krydstogtskibe kan stadig ikke tage imod landstrøm. De mangler populært sagt et stik.

På rådhuset har den konservative gruppe forleden stillet forslag om at disse skibe og rederier skal presses til at udskifte eller ombygge deres skibe. Og i et notat til Borgerrepræsentationen fra CMP fremgår det, at selskabet allerede er i gang med at finde den rigtige afgiftsmodel:

“Der findes forskellige former for afgiftsstrukturer, herunder simple strukturer, hvor krydstogtsskibe betaler direkte efter forbrug, eller strukturer hvor de krydstogtskibe – der ikke benytter landstrøm – pålægges en forhøjet afgift. Som en del af CMP’s arbejde frem mod introduktionen af landstrøm er CMP derfor i gang med at vurdere, hvilke afgiftsmodeller der skaber de rette incitamenter til gavn for CMP, miljøet og København, skriver CMP.

I 2030 bliver bliver tilslutning til landstrøm – på baggrund af EU-lovgivning – i øvrigt obligatorisk for krydstogtsskibe, der overstiger 5.000 bruttoton.

CMP nævner også nogle øvrige tiltag til at fremme mere ansvarlig krydstogtsturisme. Det gælder for eksempel rørført spildevandshåndtering – nu også på Langelinie – som overflødiggør slamsugere og pramme, samt overgang til elektriske maskiner i terminaldriften for et par år siden.

Desuden arbejder CMP på at indføre miljødifferentierede afgifter mod alle skibe, også containerskibe m.fl.

Svaret fra CMP kan findes her.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve
Close

Translate »