Copenhagen Malmø Port (CM) begynder nu at indfase det fossilfrie brændstof HVO100 i containerterminalen i København.
I november begyndte terminalen at bruge det fossilfrie brændstof HVO100 (hydrogenereret vegetabilsk olie) til maskinerne på containerterminalen. I første omgang forsynes havnens nye terminaltraktorer, samt baglands- og gaffeltrucks med HVO100. De store STS-kraner (ship-to-shore) og arbejdskøretøjer kører allerede på el fra vedvarende energikilder.
Terminalen har også bestilt nye såkaldte Straddle Carriers som har en batteri-hybrid drivlinje, der også kommer til at anvende HVO100. Målet om total udfasning af fossilt brændstop ventes at være nået når containerhavnen i 2025 flytter til Ydre Nordhavn.
“Indfasningen af HVO100 følger udskiftningen af CMP’s maskiner og medfører også, at CMP kan understøtte vores kunders efterspørgsel efter fossilfri og CO2-neutrale transportkæder”, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, COO, Copenhagen Malmö Port.
Hele CMP virksomheden i både Malmø og København har et konkret mål om, at være CO2-neutral hvad angår fossil CO2 i egen drift i 2025 – og klimapositiv i 2040. I årene 2020 – 2022 har CMP mindsket sine CO2-udledninger i egen virksomhed med 57 procent.
Foto: En brændstoftank på containerterminalen i København (CMP)