Det bliver et europæisk joint venture med firmaer fra Danmark, Belgien og Sverige, som skal bygge Nordhavnstunellen.
Det bliver joint venture-selskabet, der består af Besix (Belgien) og MT Højgaard A/S (Danmark) med støtte fra NIRAS A/S, Jacobs Sverige AB og Bravida Danmark A/S, der skal bygge Nordhavnstunnelen.
Det har Vejdirektoratet besluttet efter en udbudsrunde, hvor i alt fire joint venture selskaber bød på opgaven. Prisen for at bygge Nordhavnstunnellen bliver 2,585 mia. kroner. Dermed valgte Vejdirektoratet det billigste af de fire tilbud.
”Med tildelingen af kontrakten for totalentreprisen er den nye tunnel godt på vej. DDet vindende joint venture-selskab leverede det bedste bud ud fra både kvalitet og pris, og som bygherre ser jeg frem til det daglige samarbejde om at bygge tunnelen,” udtaler Silas Nørager, projektchef i Vejdirektoratet og ansvarlig for tunnelbyggeriet.
Med valget af entreprenører kan byggeriet nu gå i gang for alvor. Vejdirektoratet har allerede ryddet hele det område, hvor tunnelen skal opføres, og der er bygget en erstatningshavn til de mange lystbåde, som skal flyttes fra Svanemøllehavnen imens byggeriet foregår.
Fakta om Nordhavnstunnellen
Vejdirektoratet er bygherre på projektet, og efter anlæg bliver tunnelen overdraget til Københavns Kommune. Tunnelen bliver dermed en del af det kommunale vejnet. Projektet finansieres af By & Havn I/S, der også står for den generelle byudvikling i Nordhavn, Københavns Kommune og det fremtidige selskab for Lynetteholmen.
Nordhavnstunnellen er budgetteret til at koste 3,4 milliarder kroner og kan efter hovedtidsplanen forventes taget i brug i midten af 2027. Tunnelen er en forudsætning for den videre byudvikling af Nordhavn. Nordhavnstunnelen bliver 1,4 kilometer lang og går under Svanemøllebugten ved København. Tunnelen skal forbinde Nordhavnsvejtunnelen på Østerbro med Kattegatvej i Nordhavn.
Tunnelen bliver en såkaldt in situ-støbt tunnel. Det vil sige en tunnel, der støbes på stedet. Nordhavnstunnelen får to kørespor i hver retning, og køresporene bliver adskilt af en tunnelvæg i midten. Tunnel og til- og frakørselsramper bliver tilpasset modulvogntog og busser op til 15 meter.