Selvbetjening for abonnenter

[maxbutton id="1"] I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Den danske pige: Lili’s mod redder lidt for pæn film

the• Mange har kåret 2015 som året hvor transpersoner virkelig kom i mediernes søgelys: Caitlyn Jenner var på coveret af Vanity Fair, Laverne Cox spillede en central rolle i den populære Tv-serie ’Orange is the New Black’ og Chelsea Manning fik medhold i at blive officielt adresseret ved feminine pronominer i det amerikanske militær

5stjernerDen danske pige.  Instruktion: Tom Hooper. Medvirkende: Eddie Redmayne,  Alicia Vikander, Ben Wishaw m.fl.. Varighed: 120 min. Premiere: 4. februar.

Forskellige medier har håndteret det for dem nye ordforråd med større eller mindre elegance.

Men under alle omstændigheder har det bragt øget fokus og synlighed for transrettigheder. Når hr. og fru Danmark opdager at mænd kan være kvinder, kan være mænd, kan være alle mulige køn (Gisp! Er der mere end to køn?!), så giver det bedre chancer for at hive Danmarks syn på transpersoner ud af det forrige århundrede. Forhåbentligt kan ’Den danske pige’ være en lille brik i kampen mod det tokønnede personnummer, imod at danske transpersoner er nødsaget til at købe hormoner på det sorte marked, og imod Sexologisk Kliniks ofte kritiserede magt til at afgøre hvilken behandling transkønnede får adgang til.

’Den danske pige’ handler om landskabsmaleren Lili Elbe (Eddie Redmayne), der var den første transkvinde i verden til at få foretaget en kønskorrigerende operation i 1930. Lili var gift med maleren Gerda Wegener (Alicia Vikander) indtil kønsskifteoperationen ugyldiggjorde deres ægteskab. Filmen følger Lilis liv som succesfuld maler i København i takt med hendes gradvist stigende frustration over sin krop, selvforståelse og omverden.
Da Gerdas malerier af Lili vækker interesse i Paris, flytter parret fra København. I Paris finder Lili større accept, men bliver også mere og mere utilpas i sin krop. Efter flere besøg hos psykologer og læger, der forsøger at indlægge hende, finder Lili endelig en læge i Tyskland, der vil foretage den kønskorrigerende operation. Alt imens kæmper parret med at holde sammen gennem Lilis forandring og Gerdas nyfundne succes.

Der er noget bizart ved at se en film sat i Danmark og Nordeuropa, hvor alle danskere taler med britisk accent, mens franskmænd og tyskere taler gebrokkent engelsk med ”udenlandsk” dialekt. Det forvirrer ikke filmoplevelsen, men man kan spørge sig selv, hvorfor det ikke er en film, vi selv har lavet? Især i denne tid, hvor danske serier klarer sig overraskende godt i den engelsktalende verden.

Den danske pige er flot skudt med dvælende panoreringer og forunderligt møblerede herskabslejligheder. På denne måde minder filmens elegante visuelle stil meget om andre britiske historiske dramaer så som ’The Theory of Everything’, ’Mr. Turner’ og ’An Education’.

Eddie Redmayne gør det overordentligt godt i rollen som Lili Elbe – han skifter mellem maskuline og feminine fremtrædener fra et sekund til det næste. Usikkerheden Lili føler, og omverdenens manglende forståelse, præsenteres klart på lærredet, og giver et indblik i hvor stort et psykisk pres Lili lever under. Når det er sagt, så bliver filmen til tider en anelse rosenrød i sin præsentation af verden anno 1930. Vi ser Lilis kamp, men udover et kort slagsmål med to unge parisiske mænd, bliver Lilis transformation om ikke accepteret, så i hvert fald tålt uden større konfrontationer. Det er hårdt at sige, i lyset af hvad hun oplevede, men er det ikke værre at nedspille hvad Lili gik igennem – hendes mod og styrke?
Det er ikke en feel-good film, men vi får tydeligvis heller ikke hele historien.

Close

Translate »