Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Den førerløse bus kører – med bemanding

Nordhavn Avis’ udsendte har taget turen med Holos førerløse bus i Nordhavn. En hyggelig – og bemandet – oplevelse.

Siden i mandags har en lille bus tøffet rundt i en cirkel i det centrale Nordhavn. Det er den selvkørende bus fra Holo, som har haft sin premiere på Nordhavns veje, og det er gået godt. Men helt ubemandet er den ikke, for ombord er Kim, som sørger for, at alt går glat. Hvis der for eksempel holder biler ulovligt parkeret på bussens rute, kan bussen endnu ikke finde ud af at køre udenom, da den er programmeret til en bestemt rute. 

Det er dog ikke et problem, da avisens udsendte står på klokken lidt over 10 ved bussens stoppested på hjørnet af Sandkaj og Ystadgade. Normalt er der plads til 11 personer i bussen, men på grund af corona, er det tal sat ned til fem. Der er dog ingen andre end Holos medarbejder, Kim, med bussen, og han styrer bussen med det, der ligner et helt almindeligt joystick. 

Med tiden skal bussen køre helt af sig selv, men de næste to år mindst er bussen bemandet, da den stadig er på forsøgsbasis. 

En uforudset kran
Det er derfor også Kim, som flere gange i løbet af turen rundt i Nordhavn vurderer, hvem der har vigepligten – bussen eller en anden trafikkant. Et enkelt sted i Århusgade er der en kran, der spærrer vejen, og det får prompte bussen til at gå i stå, da kranen ikke er en del af bussens programmerede rute. Derfor ville bussen og kranen i princippet kunne spærre Århusgade i begge retninger i timevis, hvis ikke Kim med joysticket overtog ruten og dirigerede bussen sikkert forbi kranen.

De ældre er mest tilfredse
Bussen er netop et forsøg, for den korte rute rundt i Nordhavn ville langt de fleste mennesker sagtens selv kunne tilbagelægge til fods. 
“Vi er ikke kun en transportform. Vi vil gerne undersøge, hvad folk synes om en selvkørende bus som transportmiddel. Det er mere end at transportere mennesker fra A til B”, siger Anna Rosa Simonsen fra virksomheden Holo. 

Anna Rosa Simonsen fra Holo: “Folk på 60+ er de mest tilfredse brugere af bussen, men det skyldes, at det er de gangbesværede, som er allergladest for en bus som denne”.

Derfor laver Holo også hyppige brugerundersøgelser, som skal kortlægge, hvad folk synes om at køre med en bus uden chauffør. Det er – måske overraskende – ikke noget der skræmmer den ældre del af befolkningen.
“Faktisk viser vores undersøgelser fra Aalborg Øst, hvor vi også har en selvkørende bus, at det er folk på 60+, der er de mest tilfredse brugere af bussen, men det skyldes, at det er de gangbesværede, som er allergladest for en bus som denne”, siger Anna Rosa Simonsen.

I Nordhavn er bussen en del af et EU-projekt, som også finder sted i Geneve, Lyon og Luxembourg, og det følges tæt af forskellige forskningsinstitutioner. Fordi bussen endnu ikke er 100% pålidelig i sin drift, og der kan være timer eller dage, hvor bussen ikke kører efter planen, er den et gratis tilbud. Derudover er den klimaeffektiv, da den kører otte timer på en enkelt opladning. Opladningen finder sted i en garage ved Sundkaj, hvor bussen også rengøres om aftenen. 

Bussen tøffer videre af sin faste rute ud til Murmanskgade, hvor den har det eneste stop på ruten, hvor Kim kan stå af og holde en pause. Det gør han ikke på denne rundtur, hvor han blot holder ind, vinker tålmodigt til forbipasserende småbørn og lader bussen køre videre mod Göteborg Plads.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve
Close