Selvbetjening for abonnenter

[maxbutton id="1"] I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Den store internationale skole – også for de lokale

Copenhagen International School har allerede børn fra omkring 40 Nordhavnsfamilier.
Flere kommer til. Skolen kan gøre Nordhavn til en magnet for udenlandske børnefamilier

Cirka 40 familier fra Nordhavn lyder ikke af meget på en stor skole som Copenhagen International School (CIS) på Levantkaj, hvor der i øjeblikket går 970 elever.

Men der kommer hele tiden flere Nordhavnsbørn til, og med en elevudskiftning på op til 30% hvert år vil udviklingen accelerere i de kommende år. Det er udviklingschef på CIS, Thomas Nielsen overbevist om.
Det høje antal af elever, der starter og stopper på skolen hvert år, er en naturlig del af livet på en international skole. Familierne er typisk i Danmark fordi en af forældrene har en åremålsansættelse, og skal hjem igen eller videre til et andet land efter nogle år.

“Netop derfor tror vi, at endnu flere udenlandske familier vil bosætte sig i Nordhavn i de kommende år. Skolevalget er et af de vigtigste valg, en familie skal træffe når den flytter til et andet land. Derefter kommer boligen, og den skal helst ligge tæt på skolen. Da CIS lå i Hellerup, var der mange udlændinge i Hellerup. Nu rykker de nye familier til Nordhavn, for at være tæt på børnenes skole”, forklarer Thomas Nielsen.

Nordhavn som international by
Han tror at Nordhavn kan leve op til de udenlandske familiers behov og ønsker.
“Der er stadig et stykke vej endnu, men når Nordhavn får metro og flere færdigbyggede kvarterer, så bliver det et hotspot i København, som vil være meget attraktivt for udlændinge. Det er dog vigtigt at bydelen får en variation i boliger og mennesker. Der skal også være et kultur- og fritidsliv for den medfølgende ægtefælle. Her på skolen er der dannet en ‘Dad’s club’ for fædre, der er fulgt med deres hustru, fordi hun har fået job i Danmark”.

“Desuden skal boligpriserne helst ikke blive for høje. Det koster ret mange penge at sætte sine børn i skole på CIS, og de udenlandske familier er ikke millionærer. De er faktisk meget ligesom os andre, og når de bliver tilbudt en udstationering, får de typisk tilbudt et fast beløb udover lønnen, som de kan bruge på bolig og skolegang til børnene. Det er et regnskab, som skal gå op i den enkelte familie”, siger Thomas Nielsen.

Han tilføjer at danske elever også er velkomne. 20% af eleverne er i dag danske.
“De vælger os for det høje faglige niveau, det internationale miljø og muligheden for at studere i udlandet med en international studentereksamen”, siger Thomas Nielsen.

Nordisk skolebyggeri
Med 970 elever Er Copenhagen International School på Levantkaj allerede en stor skole, men der er plads til endnu flere i den store skolebygning, som kan rumme 1200 elever.
Skolen, tegnet af C.F. Møller Architects, består af en base med to etager, hvor alle fællesfunktioner som bibliotek, teatersal, kantine og idrætshaller er placeret. Elevernes klasselokaler er fordelt efter alderstrin i fire tårne.

“Arkitekterne har arbejdet meget med transparens i bygningen. Du kan se ind i klasselokalerne og ud i idrætshallerne. Der er lange kig gennem bygningen, som giver lys, men også betyder at alle der færdes på skolen kan ses af andre, og se andre”, siger Thomas Nielsen.


Global tankegang
CIS er en del af det internationale skolefællesskab ‘International Baccalaureate’ (IB World) som findes på 4000 skoler i verden. Skolerne er opbygget på samme måde, og følger de samme pædagogiske principper.
“Forældre fra alle kulturer og nationaliteter skal kunne sende deres børn i en IB skole med ro i sindet. Vi er funderet i en vestlig tradition, men har en global tilgang til undervisning og i vidt omfang respekt for kulturforskelle. Og når vi har 84 nationaliteter her på skolen, må det være et tegn på at principperne virker. I Danmark taler f.eks. vi om ‘tabet’ af Norge. I Norge taler de om den dag, hvor de blev frie. Sådanne forskelle – og mange andre – skal vi kunne rumme her på CIS, og det gør vi også”.

Undersøgende elever
Pædagogikken er baseret på ‘inquiry based learning’. Eleverne skal undersøge problemstillinger opstille hypoteser, og finde løsninger. Alt sammen under kyndig vejledning fra lærerne.
“Nogle af vores elever så at der lå en masse plastik i havnebassinnet. De søgte skolen om penge til nogle store net, så de kunne samle plastik op fra havnen. Men lærerne bad dem først om at undersøge, hvordan havnevæsenet overvåger havnen for flydende affald, og hvor ofte de samler affaldet op. Det kom der en fin rapport ud af, som gør at eleverne nu ved en masse om affaldshåndtering, bæredygtighed og havnedrift”, fortæller Thomas Nielsen.

Fra 3 til 19 år
Børnene kan være ned til tre år gamle, når de starter på CIS. Det kan virke meget anderledes for danske elever, men meget naturligt for andre nationaliteter.
“Vores skole skal ses som ét langt forløb, som hænger sammen fra før-skole til high school. Men de mindste har deres egen afdeling i et af skolens tårne. De kan løbe lige ud på den store legeplads på taget. Og de indføres selvfølgelig langsomt i skolelivet på CIS”, forklarer Thomas Nielsen.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel



Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve

Close

Translate »