Nordhavn har landets kraftigste ladestation på 150 kW. Men beboerne efterlyser flere og billigere lademuligheder
Nordhavn er Københavns nye, bæredygtige bydel, så det er naturligt, at der også er gode muligheder for at kunne oplade sin elbil.
Især da Nordhavn er indehaver af den kraftigste ladestation herhjemme på 150 kW. Men beboerne føler sig alligevel svigtet, når det gælder udbuddet af ladestationer.
“Som ny bydel i Københavns Kommune undrer det en del af os beboere, at el-ladepladser til el-biler nærmest ikke er eksisterende. Det alternativ, der er, er uden konkurrence og ekstremt dyrt for beboerne, som i forvejen betaler skyhøje priser for parkering i kommunen sammenlignet med andre dele af byen,” siger Karina Rothoff Brix, der er beboer i Nordhavn.
Kun én leverandør
Hun undrer sig især over, at By & Havn kun har indgået én aftale om ladestationer med én leverandør.
“Det undrer mig at gode og langt billigere alternativer som Clever og E-on ikke er til stede i en helt ny bydel, som jo bliver bygget ud fra en fremtidsvision om en moderne og bæredygtig bydel,” siger Karina Rothoff Brix.
11 ladepladser
I By & Havn er de opmærksomme på udviklingen i behovet og peger på, at der allerede er opsat en del ladestandere i p-huset Lüders i Helsinkigade.
”Vi følger hele tiden udviklingen i efterspørgslen af pladser til elbiler og vurderer løbende, om der skal opsættes flere opladningsstandere. I p-hus Lüders er der for tiden 11 pladser til opladning. Fire af disse er p.t. reserveret til bydelsbilerne. Der findes også forskellige typer standere; almindelige ladestandere og hurtigladestandere,” siger Heidi Olsen, der er chef for Kundeservice, Parkering i By & Havn.
Karina Rothoff Brix bemærker dog, at alle standere er fra samme firma, hvor man betaler en høj pris pr. optanktning. Der er ingen standere fra de firmaer, som de fleste tegner abonnement på, når de køber en elbil, siger hun.
Samarbejde med EnergyLab
Ladestationen i Lüders er meget kraftig (Læs nedenfor) og er opsat af selskabet CleanCharge (nu overtaget af selskabet Nerve Smart Systems), som indgår i partnerskabet EnergyLab Nordhavn.
Det betyder at EnergyLab Nordhavn har adgang til forbrugsdata fra standerne, som kan bruges til at analysere efterspørgslen og udvikle nye løsninger.
Ny strategi
Men By & Havn er klar over, at det er ikke tilstrækkeligt med 11 standere i p-hus Lüders.
“Vi arbejder med en ny strategi for el-opladere, og hvordan vi håndterer efterspørgslen. Vi overvejer nye samarbejdsformer med leverandørerne, samtidig med at vi evt. vil indføre parkeringstilbud på f.eks. fire timer med p-skive. Vi overvejer også om delebilerne fortsat skal have reserverede pladser,” forklarer Heidi Olsen.
Heidi Olsen understreger, at By & Havn altid etablerer ladestationer, når de bygger nye p-huse, men erkender, at ladestandere mangler på de midlertidige pladser og på Sundmolen.
“Men det vil også indgå i vores nye strategi for opladning af elbiler,” siger hun.