Efter seks måneders pælebankning forventer projekt Nordø på Redmolen at være færdig med pælebankeriet ‘primo 2021’.
Med hammerhoveder på op til syv tons har maskinerne på Redmolen banket de 3000 betonpæle 14 meter ned til den såkaldte Københavnerkalk. De sidste 700 pæle skal bankes ned på på byggefelterne 1.18 og 1.20 ud mod Kronløbsbassinet.
“Arbejdet skrider godt fremad. Der skal rammes 3.700 betonpæle på de fem byggefelter, og de 3.000 pæle er nu på plads. Det betyder også, at noget af det mest støjende arbejde i byggeprojektet vil være gennemført indenfor få måneder”, forklarer Ole Weel Jensen, der er projektleder hos PPR (PFA Projektledelse Redmolen), med speciale i geologi og fundering.
Der er en enorm belastning på pælene, når de rammes ned, og det er forklaringen på den karakteristiske hammerlyd, der følger med pæleramningen. På Nordø arbejder man med to forskellige hammerhoveder til de forskellige pæle, et hammerhoved på fem ton og et på syv ton.
“For at undgå at pælen bliver beskadiget under den enorme belastning, sætter man en såkaldt rammepude på hammerhovedet. Naboer til byggepladsen har måske lagt mærke til en brændt lugt, når vi rammer pæle, og det er ganske enkelt fordi, at der ofte går ild i rammepuden, som er en træklods. Men det er altså helt almindelig praksis”, understreger Ole Weel Jensen.
Lyset slukker nu automatisk
Uden at love for meget oplyser projektledelsen for byggeprojektet Nordø, at det er forventningen, at arbejdet med de sidste 700 pæle er færdigt primo 2021. Støbningen af bundplader og kældervægge er samtidig i gang på flere byggefelter. Støbearbejdet står på frem til sommeren 2021.
Projektledelsen har fået henvendelser fra naboer, der følte sig generet af lyset på byggepladsen om natten. Der er derfor nu installeret en ’timer’ på lyset, så projektørerne slukker kl. 20.
Lastbiler venter på Færgehavnsvej
Naboerne er også generet af lastbiltrafik på Helsinkigade. Projekt Nordø har lejet et område på Færgehavnsvej, hvor lastbiler til Redmolen kan parkere, indtil de bliver kaldt til byggepladsen.
På den måde skaber de ikke unødig kø i Helsinkigade. Vi er opmærksomme på, at lastbiltransporten til og fra Nordø kan mærkes for jer, der færdes i Helsinkigade, og med området på Færgehavnsvej kan vi bedre styre ‘flowet’ af lastbiler i Helsinkigade, skriver projekt Nordø. Der arbejder omkring 200 mennesker ude på Redmolen nu.
Foto: De sidste 700 pæle på Redmolen forventes at være banket på plads ‘primo 2021’. (Foto: PFA Projektledelse Redmolen).
Nordø-projektet på Redmolen
Størrelse: 55.000 kvm. Dertil kommer kælder til parkering og teknik.
Kontorhus (cirkulært): 26.000 kvm. (byggefelt 1.22)
Kontorhus: 4.500 kvm. (byggfelt 1.18)
Hotel: 11.500 kvm. (byggefelt 1.20)
Boliger: 10.000 kvm. og 3.000 kvm. (byggefelt 1.19 og 1.21)
Kælder: 14.500 kvm.