Selvbetjening for abonnenter

[maxbutton id="1"] I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Familien Berger på vin-mission


Henrik, Victor og Emilie Berger har startet familievirksomheden Min Franske Vinimportør med base i Nordhavn. Danskerne skal opdage, hvor godt vin kan smage, mener de. Og kunderne tager godt imod de bæredygtige franske vine.

Henrik Berger har siden 2016 boet i Frihavnstårnet. Han har arbejdet i og med Frankrig i mange år, og har et stort netværk blandt vinproducenter, da hans vinagentur sælger vin direkte fra producenterne til det asiatiske marked. Men i 2019 besluttede han sig for også at blive registreret som vinimportør i Danmark. I første omgang for at sælge bæredygtig vin til forretninger og restauranter.

Skulle bare lave video
Om sommeren tog sønnen Victor med på vinrejse til Frankrig, for at lave en video om de lokale vinproducenter, som sælger vinen til Henrik uden mellemled.
“Jeg blev mere og mere interesseret i vin og i at starte et familefirma med min far, og da jeg samtidig havde gjort min bachelor færdig, besluttede jeg mig for at gå helhjertet ind i projektet”, fortæller Victor Berger.
“Samtidig har jeg arbejdet på at opbygge min viden om vin, og jeg har netop afsluttet den internationale vin-uddannelse WSET”, fortæller Victor.

Så lokal som man kan være
Vinfirmaet har sit lager ude på Skagerrakvej, og flere af vinene er til salg i Meny Nordhavn, hvor Henrik og Victor også har afholdt vinsmagninger – før corona. Victor Berger bor i Orienten i nabohuset til sin far. Så det kan næsten ikke blive mere lokalt. 
“Jeg er faldet rigtig godt til her. I de første år var der meget byggeri, men nu er tingene ved at falde på plads”, siger Henrik.
Også Victors søster Emilie arbejder i familiefirmaet, men kunne ikke være med til interviewet med Nordhavn AVIS.

Vin via webshop
I 2020 besluttede familien at ‘rebrande’ og oprette firmaet Min Franske Vinimportør. 
“Coronakrisen har lært os, at det ikke giver mening kun at satse på enten private eller professionelle kunder. Man må være fleksibel og arbejde med alle slagskanaler”, siger Henrik.
Victors uddannelse i medier og marketing kom firmaet til gode, da de samtidig lavede en webshop for at komme i direkte kontakt med de private kunder. 
“Der er meget arbejde i digital markedsføring, men vi oplever stor interesse fra kunderne, og får meget positiv feedback på vores vine”, siger han.

God kemi med producenterne
Firmaet sælger kun fransk vin, kun fra lokale producenter som de kender, og vinene er alle økologiske, biodynamiske, naturvine eller bæredygtighedscertificerede vine.
“Vi lægger vægt på at producenterne har en høj etik og faglighed. Der skal også være god kemi mellem os. Vi holder kontakt og besøger dem”.  

Henrik Berger på besøg hos vinproducenten Mylène i Languedoc. )Privatfoto).


Bæredygtige vine
Henrik og Victor oplever at danskerne tager godt imod de bæredygtige vine, som er lavet af mindre, lokale producenter. Firmaet har haft en vækst i omsætningen på 50% fra 2019 til 2020.
Det glæder Henrik Berger. Han forklarer, at naturvin er et produkt af naturen, dyrket og fremstillet så naturligt som mulig.
“For eksempel bruger man ikke traktor, men heste i vinmarken. Så jorden omkring vinstokkene ikke bliver sammenpresset. Markerne ligger også afsides, i god afstand til andre landbrug som bruger gødning og kemikalier”.

Lidt dyrere – meget bedre vin
Vinene hos Min Franske Vinimportør koster mere end de 50 kroner, som mange lader sig friste af, for en flaske. Vinene i den nye webshop koster fra 89 kroner og opefter. 
“Det siger næsten sig selv. Forholdet mellem kvalitet og pris hænger nemlig rigtig godt sammen, når det gælder vin. Betaler du lidt mere, er det fordi at vinproducenten er en god håndværker som bruger mere tid på at lave en god vin”, siger Henrik.
Han undrer sig tit over, hvor ufattelig meget dårlig vin der sælges i Danmark. 
“Meget af det er lige til at hælde ud i vasken. Jeg kan godt finde på at sige nej tak til et glas vin, når jeg er ude. Det smager simpelthen ikke godt. Så tager jeg hellere et glas vand”. 
“De fleste vine som sælges i Danmark er industriprodukter. Hårdt filtreret druesaft. Det siger sig selv, at en vin til 50 kroner ikke kan være særlig god, når der både skal betales afgifter, moms og fortjeneste til butik og importør. Så er der ikke mange penge tilbage til producenten”, siger Henrik.

Positive overraskelser
Så han er glad for at flere danskere har fået lyst til at udforske nogle anderledes vine. 
”Vi får altid positiv respons på vores vine, og flere og flere ønsker at tage nogle skridt op ad kvalitetsstigen, når de først har smagt”, tilføjer Victor.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel



Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve

Close

Translate »