Selvbetjening for abonnenter

[maxbutton id="1"] I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.
krydstogt cmp

Flere krydstogtskibe i år – men spredt over hele året

I 2024 bliver krydstogtturismen spredt ud over hele året i København – og samtidig bliver andre havne i Danmark mere og mere populære at besøge for de store skibe.

Krydstogtturismen i Danmark har allerede taget hul på 2024 sæsonen med de første ankomster allerede her i  januar.  I 2024 har København for første gang en krydstogtsæson, hvor der forventes anløb i kalenderen i alle 12 måneder af året. Samtidig ligger en større andel af anløbene i København uden for højsæsonen i forhold til tidligere.

I 2024 ligger 46 procent af krydstogtskibenes besøg således uden for de tre sommermåneder. Et tal, der har været stigende de seneste år.

“Vi er rundt i verden hele tiden for at sælge Danmark som krydstogtdestination. Og når det handler om København, sælger vi vores hovedstad som en helårsdestination med medblik på at få flere anløb uden for højsæsonen. Tallene viser, at der er en klar bevægelse i den retning, og det er vi rigtig glade for, da det både er til gavn for de lokale og for erhvervets aktører,” siger Klaus Bondam, direktør for krydstogtturisme i Wonderful Copenhagen. 

Organisationen driver også netværket for den danske krydstogtbranche, CruiseCopenhagen, som har medlemmer fra hele landet.

Skibe undgår Rusland

I 2024 vil København stadig være mærket af, at russiske Skt. Petersborg bliver udngået af især de store amerikanske rederier. 

Derfor vil antallet af såkaldte turnaround-skibe, der både begynder og afslutter krydstogtet i København, være lavere end sidste år. Men antallet af krydstogtgæster i København forventes at lande på omkring 770.000  – samme niveau som i 2023. 

Flere anløb ude i landet

Til gengæld forventer krydstogthavnene uden for hovedstaden omkring 493.000 gæster. Det er næsten 100.000 gæster flere end i 2023.

“Der er stigende interesse for de danske havne rundt i landet. De forskellige byer byder på mange forskellige oplevelser. Sammen har de en stærk synergi, så flere  skibe besøger flere danske havne undervejs. Omkring en tredjedel af skibene i København lægger også til i mindst én anden dansk havn. Den udvikling arbejder vi på at styrke,” siger Klaus Bondam.

Landstrøm på vej

Desuden er udviklingen af landstrøm meget vigtig i hele arbejdet med at gøre krydstogtturismen mere bæredygtig.  I 2023 tog Aarhus et nyt landstrømsanlæg i brug, og om et år, ved sæsonstart i 2025, følger København trop med et landstrømsanlæg. 

“Rederierne arbejder meget med at omstille skibene, f.eks. i form af energieffektivisering, spildevandsløsninger og omstilling til mere miljøvenlige drivmidler. Samtidig arbejder vi som destinationer med at sprede gæsterne og skubbe på i forhold til en mere bæredygtig adfærd under besøget,” udtaler Klaus Bondam.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel



Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve

Close

Translate »