Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.
john michael jensen venstre

Genopliv Langeliniekajen: Byg 500 nye lejeboliger

For mange år siden var Langeliniekajen fuld af liv med restauranter og butikker. I dag ligger kajen nærmest øde hen.

 

 

Copenhagen Gate projektet, som blev præsenteret i 2014, virker nu skrinlagt hos ejerne ATP Ejendomme, PensionDanmark og By og Havn. Selskabet bag projektet, Harbour P/S, har ingen ansatte.

Mit forslag er derfor at tilbyde ejerne af byggeretterne på Langeliniekaj – samt ejerne af to erhvervsejendomme – at bygge mindre lejeboliger og bofællesskaber for seniorer på Langeliniekaj.

De ledige kontordomiciler og byggeretter udgør i alt ca 70.000 kvadratmeter, og det giver plads til over 500 mindre lejligheder, to seniorbofælleskaber samt offentlig adgang til fælles aktiviteter i stueetagerne.

I de to ejendomme LLA 35 og LLA 47 vil de nuværende lejere fraflytte indenfor de næste par år. Det er henholdsvis ATP Ejendomme og Harbour P/S. Konverteringen fra ejendoms domiciler til lejeboliger, kan og bør udmønte sig i billigere husleje på lejeboligerne.

Den type lejligheder, der er størst efterspørgsel på lige nu, er 60–75 kvm. lejeboliger, samt bofælleskaber for seniorer. Kommunens antikvariske regel om at boliger skal være på mindst 90 kvm. har betydet, at behovet for mindre boliger er steget voldsomt. Det skal der gøres noget ved. Mit forslag vil gøre et mærkbart indhug i efterspørgslen på mindre lejligheder, og det vil genskabe liv, butikker og restauranter på Langeliniemolen. 

Vi skal også have en forbindelse mellem Langeliniemolen og Marmormolen. Det skal være en cykel/gang bro med broklapper, der kan give passage til Oslefærgen og andre både. Identisk med broerne mellem Nordatlantiske plads og Holmen.

Klapbroen vil gøre fodgænger- og cykelforbindelsen til og fra metro og S-tog ved Nordhavn station let tilgængelig. Og give en ny genvej for gående og cyklister, som skal fra Kalkbrænderihavnsgade til indre by. Eller videre til Refshaleøen over den kommende cykel- og gangbro ved Toldboden.

Dette forslag vil forhåbentligt også fremme lignende konstruktioner andre steder i København. København skal være en by for alle aldre og indkomstgrupper. Det er det, der skaber en by, et liv og en mangfoldighed, som København kan og skal være i fremtiden. 

Forslaget skal også være et opgør med nybyggeri som sælges eller udlejes ”uden bopælspligt”. Der er i forvejen mangel på lejligheder i byen, og det koster dyrt at etablere byggegrundene. Derfor skal der også alene bo Københavnere, der har bopæl og skattepligt i disse nyopførte lejligheder. ”Uden bopælspligt” lejligheder er et uvæsen, som har været med til at skabe denne prisspiral.

Close

Translate »