Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.
containerterminal 2

Ny containerterminal kan bygges nu

I 2024 åbner den nye containerterminal i Ydre Nordhavn. Projektet har netop valgt entreprenør og byggeriet går snart i gang.

Projektet er gledet igennem alle godkendelser –  fra lokal- og kommuneplan til miljøkonsekvensvurdering og miljøgodkendelse. Nu har bygherren, By & Havn også gennemført prækvalifikation og  valg af entreprenør. Det blev 3. oktober offentliggjort, at Munck Havne og Anlæg A/S skal stå for størstedelen af anlægsopgaven. 

Levantkaj får boliger
På rådhuset jubler Overborgmester Sophie Hæstorp Andersen (S) over at København bevarer sin containerhavn. Hun ser også den nye terminal som en gevinst for boligudviklingen og miljøet:

“Ved at flytte terminalen til Ydre Nordhavn, kan vi komme videre med byudviklingen af Levantkaj og Sundmolen og skabe plads til almene boliger, der er til at betale. En stor, ny park og Nordhavns første folkeskole. Det er i sig selv rigtig gode ting, og det bidrager til, at København bliver mere fælles, mere lige og mere grøn,” udtaler hun til By & Havns nyhedsbrev.

levantkaj dngb 1758 1Vil have distributionscenter
Hun mener også, at containerterminalen kan medvirke til, at transport og distribution af varer bliver mere bæredygtig. 

“Mere end to tredjedele af alle varer, der leveres i København, har destination i hovedstaden. Ved at fastholde terminalen i Københavns Havn sparer vi CO2 på transport på land – fra kaj til kunde i københavnsområdet, og fastholder vores historiske position som aktiv erhvervshavn,” udtaler Sophie Hæstorp Andersen.

Kritik af terminal
Der har tidligere været kritik af containerterminalprojektet, fordi mang varer som ankommer til terminalen køres videre til distributionscentre i andre dele af landet, for derefter at blive kørt tilbage til butikker og supermarkeder i København,

Bl.a. Østerbro Lokaludvalg har ønsket at containerterminalen flyttes helt væk fra København. f.eks. til Køge. Argumentet har været, at containerne alligevel køres på lastbil ud til logistikcentre på Sjælland, og derefter køres der varer indtil København på andre lastbiler.

Men ved siden af den nye containerterminal skal der nu være  et stort område til distributionscentre, således at varerne kan omlastes og distribueres direkte fra terminalen. Der er dog ikke p.t. indgået aftaler med nogle operatører af disse nye distributionscentre. 

Nabo til naturppark
Containerterminalen og distributionscenteret skal ligge yderst på jordopfyldningsområdet for enden af Oceankaj. Naturpark Nordhavn skal være nabo til containerterminalen. naturparken bliver på 28 hekar. Til sammenligning fylder den nye containerterminal 13,3 hektar, plus 26 hektar til distributionscenter. 

Transport til og fra containerterminalen får direkte adgang til motorvejsnettet via den nye Nordhavnstunnel under Svanemøllebugten, som står færdig i 2027. Prisen for containerterminal inkl. kraner, vejadgang og øvrige faciliteter forventes at blive omkring 800 mio. kr.  By & Havns datterselskab  Copenhagen Malmö Port AB (CMP) bliver operatør på den nye containerterminal.

Close

Translate »