Selvbetjening for abonnenter

[maxbutton id="1"] I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.
cykelbro reffen 1 dissingweitling cowi

Nordlig havneforbindelse tilbage på sporet

Siden 2017 har der været planer om at opføre en ny bro mellem Østerbro og Refshaleøen.

I 2019 lovede staten at medfinansiere sådan en forbindelse, som en del af den politiske aftale om Lynetteholm. I 2020 blev broen indskrevet i Københavns Kommunes kommuneplan. Og i 2021 forelå der en analyse af broprojektet, som pegede på at den skulle placeres ved Langelinie (Indiakaj).

Men i 2022 indgik de borgerlige partier i Borgerrepræsentationen budgetforlig med Enhedslisten og Alternativet, og der røg broprojektet ud i mørket igen.

Nu har Socialdemokratiet indgået en såkaldt principaftale med de borgerlige partier om økonomi og byudvikling de næste to år, og her er en fast forbindelse fra Østerbro til Refshaleøen er nu kommet ind i varmen igen.

Det har dog vist sig, at der er store trafikale problemer ved at bygge en bro i det nordlige havneløb. Broen skal kun være for cyklister og gående, og den skal kunne åbnes for skibstrafik. Men trafikprognoser viser, at broen skal være åben for både og skibe helt op til 7,5 timer om dagen, og det vil være til stor gene for trafikanter på broen.

Uanset hvad, er de nye forligspartier enige om at gå videre med broprojektet, om det så bliver en tunnelløsning, en bro eller måske en pendulfærgeløsning?

cykelbro reffen alternativer
Foranalsyer til den faste forbindelse til Refshaleøen arbejdede med fem forskellige linieføringen. Den nordligste blev anbefalet som den bedste. Men senere er der opstået tvivl, om en bro vil skabe for mangeforstyrrelser i skibstrafikken. Nu skal der laves flere analyser.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel



Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve

Close

Translate »