Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Historien om bandeord er p*sse sjov

nicolasDen altid mere end tilstedeværende Nicolas Cage fører seeren gennem “bandehistorien” med interview, filmklip og kulturhistoriske anekdoter. Man keder sig ikke.

5stjerner

Titel: History of Swear Words. Instruktør: Chris D’Elia. Medvirkende: Nicolas Cage, Nikki Glaser, Nick Offerman, Elvis Mitchell. Varighed: 8 episoder. Premiere: 5. januar 2021 på Netflix 

Nicolas Cage sidder i ulasteligt jakkesæt i en herrestue som taget ud af Thomas Manns nøgleroman ‘Huset Buddenbrook’. Foran en pejs med brænde, reoler med bøger fra 1800-tallet og en Globus-Bar fuld af karafler med diverse spiritus. Og han begynder med dyb stemme:

“Welcome, Bitches”!

Det er tredje afsnit i serien lavet af standupkomikeren og skuespilleren Chris D’Elia. Og her bliver der med høj humor filosoferet over ordet, der ikke nødvendigt er rettet mod kvinder. 

For eksempel kan man “bitche” over flyrejser, og flyrejser er generelt “totalt bitchede”. Så ser man et klip fra den i øvrigt seværdige actionfilm ‘Face/Off ‘(en af mange filmklip), hvor ordet bliver brugt, og hurtige skift mellem en lang række af interviewede  om, hvordan de opfatter ordet 

“Det kan være et sårende, kvindefjendsk, skadeligt ord,” siger en brunette i cowboyjakke.

Og så kommer pointen: Kvinder må kalde hinanden ‘bitches’, lidt som gadedrengene af indvandrere kalder hinanden ‘perkere’ eller sorte i USA kalder hinanden ‘negere’, men som der bliver tilrådet: Sig aldrig, aldrig ‘bitch’ til en kvinde. Det betyder, hun er hysterisk og dominerende. At hun skal holde sin kæft. Siger man det til en mand, er han kællingeagtig. Ordet er i øvrigt tusind år gammel og betyder hunhund.

Nogle gange bliver humoren lidt for søgt. Som da en kvinde siger: “Jeg kalder altså ikke min hunhund en bitch. Jeg kalder hende en cunt.” Hø-hø. 

Men den lette tone gør, at man også lytter til de tørre historiske facts: Som at ‘bitch’ blev populært under Suffragette-bølgen i 10’erne og 20’erne, da kvinderne bogstaveligt talt bombede i byerne og fik stemmeret og også under 70’ernes højtråbende, feministiske bølge. Interessant er det også, at ‘bitch’ i de populære Merriam-Webster-ordbøger bare betød hunhund eller ‘dominerende kvinde’ og ikke var angivet som bandeord.

 

Men reflektionen bliver større. Vi lærer om historiens onde kvinder, der blev kaldt ‘bitches’. Vi hører om, hvordan sorte har brugt bandeord på gadehjørner og på jazzklubber gennem det tyvende århundrede. Tilsat stemningsfulde sort-hvid-klip. Blues-sangerinden Lucille Bogan får lov at synge: “Jeg er en bitch fra Baltimore.” 

Så får vi fortalt, at den sidste linje, You make a dead man come, i Stones-nummeret ‘Start me Up’, er en hyldest til Lucille Bogan, for hun syngere videre: If you suck my pussy, Baby I’ll suck your dick.

I 1933. Historiefortælleren siger, at man får lyst til en cigaret. Det gør man nemlig. Fed viden, mand!

 

Af og til går det liiidt for stærkt. Pauserne og fordybelsen i de historiske perioder mangler helt sikkert. Men det passer ikke rigtig ind i dokumentarseriens lette tone, der på egen præmis rammer rigtigt. Og dumt bliver det aldrig. Historielærere kunne lære meget. Andre afsnit handler om ordene fuck, shit, dick og pussy. De er selvfølgelig og ironisk nok stavet med stjerner på Netflix: F*ck. 

Uanset er det glimrende til en eftermiddag, hvor du skal have noget let at skylle kaffen ned med, men trods alt ikke forfalder til at zappe tv’et igennem eller binge tilfældige ligegyldigheder.

 

2 HURTIGE OM FILM

Ny Britney-doku går alverdens medier rundt
Historien om Britney er mere interessant end hendes ofte ligegyldige, polerede pop. I årevis har medierne skrevet om, hvordan den psykisk nedbrudte popstjerne bliver domineret af hendes far, der er hendes formynder. Fans har startet en kampagne: Free Britney. Den nye doku kaster benzin i bålet, som vi ikke ved, om der nogensinde bliver slukket. Og hele verden følger med. Som i en spændende roman fra den virkelige verden. Den kan ses på amerikanske Hulu og FX. Man kan få adgang via en VPN-tjeneste.


Ny rektor på Den Danske Filmskole
Balladen ville ingen ende tage, da Vinca Wiedemann stoppede som rektor på Filmskolen i 2019. Eleverne ønskede at bevare skolen som et frit kunstrum og forsøgte at stoppe akademiseringen med krav om rapporter og akademisk refleksion. 
Nu tager Tine Fischer (foto) over. Det skriver Filmmagasinet Ekko. Hun er kendt som leder af Cph:Dox, men hun har næppe magt til at stoppe akademiseringen, der er et krav fra højere instanser.

Close

Translate »