Selvbetjening for abonnenter

[maxbutton id="1"] I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Hold øje med ‘proteinskum’ i havnen

I denne uge bliver den inderste del af Svanemøllehavnen fyldt op med sand. Vejdirektoratet er ved at bygge Nordhavnstunnel, og sandet skal stabilisere den byggegrav, som tunnelen bygges nede i.

Sandpumpningen foregår fra et skib med en lang slange, der kan flyttes rundt i havnen. Når sandet kommer i kontakt med vand, kan der opstå plamager af såkaldt proteinskum, og det har Vejdirektoratet nu advaret naboerne til byggeriet om.

“Skummet kan være sundhedsskadeligt, og ser man det, bør man ikke have kontakt med vandet”, skriver Vejdirektoratet, som opfordrer til at give besked på nordhavnstunnel@vd.dk, hvis man observerer proteinskum i vandet.

At proteinskum kan være sundhedsskadeligt, opdagede man da der blev udført anlægsarbejder ved Margretheholm i forbindelse med Lynetteholmprojektet.

Lystbådehavnen Lynetten blev sidste år fyldt med gråligt skum. Analyser af skummet foretaget af COWI viste at det havde forhøjede værdier af oliestoffer og tungmetaller. Lige nu er COWI ved at lave flere analyser, for at fastslå, hvor forureningen stammer fra.

Det sand, som blev udlagt, var helt rent sand. Men Lystbådehavnen Lynetten blev fyldt med gråligt skum. Analyser af skummet foretaget af COWI viste at det havde forhøjede værdier af oliestoffer og tungmetaller. Lige nu er COWI ved at lave flere analyser, for at fastslå, hvor forureningen stammer fra. I den første analyse fra COWI rettede man mistanken imod fourening i havnebunden, som er blevet frigivet da der blev fjernet bundsedimenter forud for sandpumpningen. Resultaterne af de nye undersøgelser foreligger til august.

I Svanemøllehavnen vil Vejdirektoratet udlægge en barriere, såkaldte siltgardiner, for at forhindre, at proteinskummet kan brede sig uden for arbejdsområdet. Sandpumpningen forventes at tage seks til otte uger.

Det tager desværre længere tid at sætte spuns i Svanemøllehavnen end først antaget, og derfor fortsætter det arbejde frem til midten af august. Nedramningen er begyndt fra landsiden ved havnekontoret, hvorefter man arbejder sig ud mod havneløbet. (Fotos: Vejdirektoratet)

Spunsvægge
Sandpumpningen er ikke det eneste anlægsarbejde, som foregår i Svanemøllehavnen. Frem til midten af august vil der blive rammet spunsvægge ned i havnen, i første omgang i den sydlige afgrænsning af byggegraven.
Det tager desværre længere tid at sætte spuns i Svanemøllehavnen end først antaget, og derfor fortsætter det arbejde frem til midten af august. Nedramningen er begyndt fra landsiden ved havnekontoret, hvorefter man arbejder sig ud mod havneløbet.

Sedimenter fjernes
Samtidig arbejdes der med at opgrave gammelt sediment fra bunden af havnen med store grabbe. Bundmaterialet læsses på nogle store pramme, som sejles væk med bugserbåde til et lukket depot.

Entreprenørkonsortiet på byggeprojektet er BESIX – MTH JV. Der bliver arbejdet indenfor Københavns Kommunes gældende støjgrænseværdier, dvs. fra kl. 8.00 til 17.00 fra mandag til torsdag. Dog kan der også forekomme arbejder om fredagen.

Store sten
Der har også hobet sig flere ton store sten op på byggepladsen, og de skal transporteres til Køge Bugt, hvor de skal være en del af et stenrev, som skal være med til at øge biodiversiteten og vandkvaliteten.  

Stenene er placeret på byggepladsen på Nordhavnssiden. De bliver også læsset på en pram og derefter sejlet til Køge Bugt. Det arbejde vil blive udført tre lørdage i juni og juli.

Læs mere om projektet på Nordhavnstunnelens hjemmeside.

Frem til midten af august vil der blive rammet spunsvægge ned i havnen, i første omgang i den sydlige afgrænsning af byggegraven.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel



Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve

Close

Translate »