Selvbetjening for abonnenter

[maxbutton id="1"] I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Hvad med at cykle over havnen i 40 meters højde?

Landskabsarkitekterne fra Tredje Natur foreslår nu en ny cykelring omkring Københavns Havn ved Refshaleøen, Langelinie, Nordhavn og Lynetteholm. Karambolage med skibstrafik er intet problem. Cyklisterne kører på en bro 40 meter over havneindløbet.

Kronløbsringen, kalder Tredje Natur den nye cykelmotorvej, som vil “hylde dansk cykelkultur og genindsætte København på verdenskortet som førende inden for grøn mobilitet”.

Kronløbsringen skal ikke kun gøre det nemt for borgere og turister at færdes mellem havnens bydele, Den skal også opmuntre folk til at cykle mere, fordi det både er nemmere, hurtigere og sjovere – samtidig med at det reducerer byens trafikpropper og CO2-udledning.

Cykelringen på 5 kilometer går gennem Lynetteholm, Langelinie, Marmormolen, Århusgadekvarteret, Redmolen og Levantkajen i en serie af mindre broer. Den højeste bro vil gå mellem Refshaleøen og Langliniekaj, hvor Københavns Kommune stadig er i tvivl, om en bro vil skabe for mange trafikale problemer mellem cyklister og skibstrafik. En tunnel har været under overvejelse, men Tredje Natur præsenterer et Columbus-æg; Man kan bare gøre broen stå høj, at selv store skibe kan passere under. Med hele 40 meter over vandoverfladen vil cyklisterne kunne trille hen over både krydtogtskibe og skoleskibet Danmark – inklusive master.

Fra Langeliniekaj fortsætter cykelringen over Frihavnen til Marmormolen med en drejebro, der sikrer gennemfart for Oslo-færgen. Herfra vil mindre broer forbinde videre over Nordhavns bassiner til Redmolen, Sundkaj og Levantkaj, hvor broen også forvandler sig til et cirkulært havnebad med 360° udsigt over havnen og Øresund.
Ved Kronløbet er der igen karambolage med skibstrafikken, men her foreslå idémagere en vippebro de cirka 200 meter videre over til fremtidens Lynetteholm.

Løsningen tiltaler direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Kragh:

“Jeg ved ikke, hvad de, der står for at bygge Lynetteholmen, egentlig forestiller sig? Vi kan da ikke bygge en ny, tæt bydel, som ikke er ordentlig forsynet med cykelinfrastruktur. Den konkrete udformning af en sådan cykelringvej kan selvfølgelig være anderledes, men det er helt nødvendigt, at nogle af dem, der bevilger pengene og bygger Lynetteholmen, får de visionære briller på, så den nye bydel bliver en cykelbydel, ligesom resten af København,” udtaler han.

Cykelbroens forløb fra Langelinie ind forbi Marmormolen. (Illustrationer: TREDJE NATUR)

Københavns Kommune har fået tilsagn fra staten om at få medfinansieret cykelforbindelsen fra Refshaleøen til Langelinie med 50 procent. Oprindeligt har man budgetterede man med 300 mio. kr. til den forbindelse. Til sammenligning vil en Østlig Ringvej uden om Amager Strand komme til at koste mellem 19,7 og 25,1 milliarder kroner.

Københavns Kommune har et mål om, at 50 procent af turene til arbejde og uddannelse inden udgangen af 2025 skal foregå på cykel. Man har nået 45 procent.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel



Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve

Close

Translate »