Selvbetjening for abonnenter

[maxbutton id="1"] I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.
M5 VEST metro liniefoering prags blvd

Hvordan skal metroen fortsætte i Nordhavn?

Center for Byudvikling i Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune sidder og lige nu tegner fremtidens nye metrolinier. Tre forskellige linieføringer er i spil i Nordhavn og Lynetteholmen.

Da politikerne vedtog at anlægge Lynetteholmen ud for  Nordhavn og Refshaleøen, var en metrobetjening af den nye bydel med i planen. Københavns Kommune hararbejdet på forskellige scenarier for metrolinieføringen. I alt tre forslag indgår nu i den forundersøgelse, som forventes afsluttet senest maj i år. Oprindeligt var der kun to forslag til den kommende metrostrækning, men da det i juni sidste år blev besluttet, at Lynetteholmen skulle være omkring en halv gang større, kom der en tredie løsning i spil.

M4: Nordhavn-Lynetteholmen-Kløverparken. 
Det ene af forslagene går på at Nordhavnsmetroen fortsætter fra Orientkaj, men drejer skarpt til højre og forlænges ud til Lynetteholmen. Derfra skal den køre under vand til Refshaleøen og ende i Kløverparken. 

Dette forslag vil kun give Nordhavn 2 ekstra metrostationer. Metroselskabet har tidligere vurderet, at løsningen vil koste ca. 7 mia. kroner.

M5 ØST: Østerport- Lynetteholmen-København H
I det andet forslag vil Nordhavnsmetroen M4 få yderliger fire 4 stationer i en bugtet metrolinie ud på Nordhavn. Men M4  ØST forbindes ikke med Lynetteholmen. I stedet anlægges en ny metro fra Østerport over Lynetteholmen, videre til Amager og med endestation på København H.  

Københavns Kommune har tidligere henvendt sig til Metroselskabet og spurgt, om det ville være muligt at forbinde M5 ØST til Nordhavn i stedet for Østerport. Men Metroselskabet foretrak at forbinde den nye linie med ‘et større trafikalt knudepunkt’, altså Østerport. Behovet for en forbindelse mellem Lynetteholmen og Nordhavn er beskedent, mener Metroselskabet. Deres Trafikmodelberegninger viser at kun 6% af turene til og fra Lynetteholmen vil have Nordhavn som destination.

Metroselskabet har tidligere vurderet, at det vil koste ca. 17 mia. kroner at opføre M5 Øst.

M5 VEST:  Lynetteholmen-Prags Boulevard
For nylig kom det tredie scenarie så på bordet. M5 VEST går heller ikke til Nordhavn, men løber fra Lynetteholmen over Refshaleøen på højbane, hvorpå den dykker ned under havnen og kører til  Østerport. Herfra fortsætter M5 VEST under de indre brokvarterer via København H.til endestationen på Prags Boulevard på Amager. 

Prisen for denne løsning er nu ved at blive beregnet, og vil indgå i den endelige undersøgelse som fremlægges til maj.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel



Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve

Close

Translate »