Der er nye butikker på vej til Århusgadekvarteret, men kun få af dem er klar til at blive offentliggjort lige nu, fortæller NREP.
Den røde by er f.eks. udset til at blive et rigtigt handelskvarter, men der er endnu ikke offentliggjort nogle konkrete projekter, og det vart et stykke tid før det sker, oplyser NREP, som er By & Havns partner, når det kommer til at finde lejere til de tomme lokaler, man finder i store dele af Nordhavn.
NREP har selv kontor i Southamptongade, og der er nok at se til, når tusindvis af ledige kvadratmeter skal matches med de helt rigtige butiksindehavere. Og så er nogle af kvadratmeterne ikke engang klar endnu, selv om der er nok om buddet.
”Byggefelt 1.04 (Århusgade 120-126 i den røde by, red.) kræver nye forsyninger, og så er der en gammel postterminal inde i gården, som skal udvikles,” siger Mads Birkedahl Dehlbæk, som er manager for NREP.
Om udvikling er synonymt med nedrivning, ved han ikke helt endnu. Han er til gengæld ikke i tvivl om, at bygningerne nok skal blive udlejet, selv om det drejer sig om mange kvadratmeter i stueplan og på første sal. Helt konkret er han i dialog med en lejer til PH-El-lokalet, men han kan ikke sige endnu, hvem det er.
Cykler og piller
Længere nede ad Århusgade har NREP ved redaktionens slutning udlejet 1 ud af 11 lokaler i det almennyttige byggeri Orienten. Her kommer cykelforretningen Ren Cykel. et apotek skulle også ligge i Orienten, men de har siden valgt at flytte over på den anden side af Århusgade. Begge dele kommer i begyndelsen af 2020.
Der skal ligge ti andre butikker i Orienten, men ingen af dem kan NREP sætte navn på endnu.
”Det er ikke noget, der bekymrer os. Vi er i dialog med mange, men fordi vi går efter mindre aktører, vil de stå i lokalet og mærke det, inden de skriver under. Det var noget andet, hvis det for eksempel var de store brands,” siger Mads Birkedahl Dehlbæk fra NREP.
Endnu mere detail i Big Bio
I det store Big Bio-byggeri, skal NREP udleje 2200 kvadratmeter i stueplan og små 1000 kvadratmeter oven på biografen.
Dags dato er to restauranter så godt som i hus – den ene bliver sandsynligvis en burgerrestaurant. På tagetagen er der ikke konkrete planer. Det er der til gengælds i bunden af Frihavnstårnet.
Her kommer en restaurant af meget høj kvalitet, som kommer til at spille godt sammen med biografen,” siger Mads Birkedahl Dehlbæk, som dog ikke må afsløre, hvem ejeren af restauranten er.
Kini Kini og LIDL
Det kan han dog på Gøteborg Plads, som netop har fået endnu en restaurant nemlig Henrik Ydes seneste skud på stammen af asiatiske restauranter, den indonesiske restaurant Kini Kini, som åbnede 10. december.
”Til sidst kommer der en LIDL i bunden af biografen, og det bliver et ekstraordinært koncept, hvor LIDL som noget helt nyt vil indrette sig med genbrugsmaterialer,” fortæller Mads Birkedahl Dehlbæk.
Høje krav til koncepter
Faktisk er det ekstraordinære et krav til alle butikker, som ønsker at rykke ind i Nordhavn.
”Vi skal have nogle fede og unikke koncepter, som kunne minde om dem, der lejer sig ind i Jægersborggade. Vi leder efter nogle cool aktører, som vil gøre området til en eksklusiv handelsgade,” forklarer Mads Birkedahl Dehlbæk.
Derfor er de traditionelle butikskæder også blevet bedt om at tænke sig ind i visionen for Nordhavn, ligesom LIDL kommer til i biograf-bygningen, og Letz Sushi har gjort det.
”Vi går ikke efter de store kæder i traditionel form. Dem kan man finde på Østerbrogade. Nordhavn skal kunne noget andet og være en handelsdestination i sig selv for både de lokale og resten af København,” forklarer Mads Birkedahl Dehlbæk, som dog har et udmærket forhold til kæderne og ofte er i dialog med dem.
”Alle får at vide, at de skal lave noget, der passer ind i vores koncept. Det handler også om vores troværdighed, at vi ikke afviger fra strategien” siger Mads Birkedahl Dehlbæk.
Nordhavns detailmanifest
Hvis butikkerne i Nordhavn skal kunne tiltrække endnu flere end blot dem, der bor i området, skal de være unikke og samtidig passe ind i området. Derfor har NREP udarbejdet et manifest, så interesserede butiksejere kan se, hvad de skal leve op til:
• Bæredygtighed – det gælder blandt andet økologisk og bæredygtige varer og måden, de produceres og leveres på.
• Innovation – butikker i Nordhavn skal tænke nyt i forhold til butiksindretning, fremstilling af produkter, markedsføring og brugerinddragelse
• Vidensudvikling – butikker i Nordhavn skal optimalt set være tilknyttet en læreinstitution, så Århusgadekvarteret kan blive et retail-laboratorium, hvor nye ideer testes, efterprøves og analyseres.
• Community + passion – medarbejderne i butikkerne er identitetsskabende, og der skal altid være en enten ejer eller en passioneret medarbejder til stede i butikken, som skaber gode relationer til beboerne i området.
• Unikke koncepter – alle forretninger i området skal tilbyde noget, man ikke kender andre steder, så området som helhed kan tiltrække besøgende udefra. Kædebutikker skal gentænke deres koncept for at komme i betragtning.
Kilde: NREP