Store protester på Amager over at jorden til den kommende ø Lynetteholmen skal køres gennem boligområder. Alternativet er at jordkørsel til Nordhavn fortsætter i 30 år mere, og derfra sejles ud til den nye holm. VVM-undersøgelser skal vise, hvilke løsninger der er mindst skadelige for miljø og sundhed.
Netop nu kører der ca. 300 lastbiler om dagen med jord til jorddepoterne i ydre Nord-havn, og tilbage igen. Opfyldningen af Nordhavn ventes at være færdig til næste år, men der vil fortsat være brug for et depot til de mange tons overskudsjord, som fortsætter med at komme fra byggeprojekter i hele hovedstaden.
Det nye projekt for øen Lynetteholmen kommer derfor meget belejligt, men på Amager er beboere og lokalpolitikere stærkt imod at lastbilerne skal køre gennem byen og over Refshaleøen for at læsse jorden af.
I den nuværende plan skal der bl.a. anlægges en ny vej direkte hen over Margretheholmen og lystbådehavnen Lynetten.
Når Borgerrepræsentationen mødes i aften 12. december skal Overborgmester Frank Jensen (S) blandt andet svare på en forespørgsel fra de Konservative om jordkørselen over Amager til Lynetteholmen.
De Konservative vil bl.a. gerne vide hvordan overborgmesteren vil sikre, at København kan fungerer i hverdagen samtidig med, at der skal køres i tusindvis af lastbilfulde jord ud til Lynetteholmen?
Jorden kan sejles på pramme
Overborgmesteren kan næppe gøre andet end at henvise til den VVM-undersøglse, som netop er ved at blive lavet.
Men By & Havn har tidligere anvist forskellige modeller for jordtransport.
En model er lastbiltransport over Refshaleøen. En anden model er transport over vand med pram fra Nordhavn. I alt skal der tilføres 2,7 millioner ton jord årligt til depotet i Lynetteholmen. Jordmængden svarer til 360 lastbiler om dagen. Som måske kan ende med at køre gennem Nordhavn. I 30 år mere.