Batteriet i stueetagen i P-hus Lüders kan forsyne 60 husstande med strøm. Foto. ABBSiden 2017 har der ligget et kæmpestort batteri i bunden af P-hus Lüders. Nu skal de mange kilowatt bruges til at sikre, at der er frisk strøm til elbilerne. Også i de perioder hvor elnettet er ekstra belastet.
En masse grå stålskabe, som står og summer. Sådan ser kæmpebatteriet i bunden af P-Hus Lüders ud. Frem til 2019 indgik batteriet i et forsøgsprojekt omkring såkaldt ‘peak saving’.
Her blev batteriet brugt til at forsyne Nordhavns beboere med strøm i de perioder af døgnet, hvor belastningen var størst.
Om natten blev batteriet opladet igen af det faste elnet. Det Nordhavnbaserede partnerskab Energylab stod for forsøgsprojektet, og siden har batteriet været drevet af eltransmissionsselskabet Radius.
Skal sikre strøm til bydelen
Men nu skal det store batteri have en ny fremtid, hvor også elbilerne får glæde af den ekstra el-kapacitet.
By & Havn har netop overtaget batteriet. Det skal fortsat bruges til stabilisering af elnetttet i Nordhavn, men det frigiver samtidig kapacitet til det stigende behov for ladestrøm til elbiler i bydelens parkeringshuse.
LÆS OGSÅ: På bæredygtig gåtur i Nordhavn
For el-produktionen fra vindmøller og solcelleanlæg svinger, og forbruget til opladning af elbiler, til elvarme og varmepumper stiger hele tiden.
Vi overtager batteriet, fordi projektet har været en succes, og at vi i fremtiden stadig vil sikre et stabilt el-net i Nordhavn, selv om vi ser ind i en tid, hvor behovet for flere ladepladser stiger, da flere og flere vælger el-bilen til. Det er derfor helt afgørende, at de tekniske energiløsninger følger med udviklingen af infrastrukturen, siger Adm. Direktør Anne Skovbro fra By&Havn..
Batteriet er lithium-ion-typen og har en kapacitet på 460 kWh og effekt på 630 kW. Det er delt op i to sektioner på hhv. 184 kWh og 276 kWh, som kan drives sammen eller hver for sig.
Batteriet vejer 3,5 ton og dets kapacitet svarer til ca. 60 husstandes forbrug i et døgn. For eksempel kan det levere grøn strøm direkte til elbiler, som står til opladning, samtidig med at den anden sektion bruges til ‘peak saving’.
Batteriet oplades typisk om natten og aflades på tidspunkter, hvor el-nettet er særligt hårdt belastet. Hybrid Greentech er driftspartner på projektet.