10. januar gik arbejdet i gang med at etablere en ny kanal øst for Pakhus 53 på Sundmolen.
Frem til midten af februar vil arbejdet være støjende, da der skal slås spunsjern lodret i jorden. Arbejdet vil blive udført mellem kl. 8.00-17.00 på hverdage. Det oplyser By & Havn.
Kanalen øst for Pakhus 53 skal gå tværs igennem Sundmolen med overgangsbroer tre steder. Arbejdet med at hamre spunsvægge ned er overstået i den sydlige del af kanalen, og nu er turen kommet til den nordlige del. By & Havns entreprenør M.J. Eriksson skal sætte ca. 70 spunsjern på en strækning på ca. 100 meter.
Hver spuns er ca. 12 meter lang og 1,4 m. bred. De bliver banket ned i jorden med en rambuk, og det er altså slaglyden fra dette arbejde, som forårsager støjen.
Kanalarbejdet fortsætter ind i foråret. Herefter starter renoveringen af Pakhus 53, og så vil der være byggearbejde i området igen. Først når pakhus 53 er renoveret vil kanalen blive anlagt færdig og derefter kan vandet lukkes ind.
For de nørdede: Sådan bygger man kanaler:
- Væggene til kanalen etableres ved at hamre spunsvægge ned i jorden. Dér, hvor der skal etableres en bro, sættes der desuden sekantpæle, der kan stabilisere og bære broen.
- Der graves ud imellem væggene, hvor der i fremtiden skal være vand. For at væggene ikke skrider, når jorden imellem dem fjernes, sættes store metalrør som afstivning mellem væggene. Det kan man se et eksempel på ved indkørslen til Sundmolen.
- Når der er udgravet, støbes en betonbund i bunden af kanalerne ved Sundmolen for at stabilisere konstruktionen og sikre spunsvæggene mod at skride ud. Ovenpå betonen lægges et lag med en blanding af grus og ler, så der bl.a. skabes bedre levevilkår for dyre- og planteliv.
- Herefter kan vandet lukkes ind. Først når vandet lukkes ind, fjernes de tværliggende metalrør, og trykket fra vandet er herefter med til at holde væggene på plads.