Der diskuteres i øjeblikket to ruter til den næste udvidelse af metroen i København, og beslutningen kan være afgørende for, om metroen kan fortsætte til Malmø.
I Sverige er der stor interesse for en Øresundsmetro. Den kan give øget vækst i både et skånsk og svensk nationalt perspektiv. Metroen var senest på dagsordenen da Malmö stad 17. november arrangerede et seminar i Stockholms Handelskammaren. Her fremhævede Michael Nord, erhvervslivsdirektør i Malmø stad, at godstransport fra nord til syd kræver pålidelige og robuste forbindelser til kontinentet. Og den nye Femern Bælt-forbindelse, der åbner i 2029, forventes at forflytte mere gods til jernbanerne og presse passagertrafikken på Øresundsbroen.
“Med en Øresundsmetro kan vi aflaste den eksisterende jernbaneforbindelse til Europa og forbedre trafikstrømmen med færre forsinkelser på Øresundsbroen. Det skaber hele det system, som vi har brug for i Sydsverige for at muliggøre øget passagertrafik, men det er også vigtigt for import og eksport for hele Sverige”, sagde Micael Nord til nyhedsbureauet News Øresund.
To linier i spil
I København er der stadig to forskellige linieføringer af den nye M5 metro i spil. Beslutningen kan blive afgørende for, om metroen kan fortsætte til Malmø. Den dyreste metroløsning – M5 Øst (lilla linje) – gør det muligt at etablere en Øresundsmetro. I så fald kan der rimelig nemt bygges et såkaldt afgreningskammer, som vil gøre det muligt at tilslutte en Øresundsmetro på et senere tidspunkt.
Det billigere alternativ – M5 Vest (orange linje) – vil gøre det vanskeligere at tilslutte en Malmø-metro senere hen. Det fremgår af høringsrunden om den kommende M5 metro i København.
Høringen sluttede 31. oktober, og nu skal politikerne i Folketinget og Københavns Borgerrepræsentation tage stilling til, hvilken linjeføring der skal undersøges nærmere i en såkaldt miljøkonsekvensvurdering i 2023-2024.
Sverige tænker også i motorvej til Nordhavn
Imens Malmø Stad er i gang med at lave oversigtsplaner over metroens rute, stationer og forlængelse ind i byen, så har den svenske regering besluttet sig for at undersøge i alt tre muligheder for en ny Øresundsforbindelse. Udover Øresundsmetroen er det:
– En HH-forbindelsen (tunnelforbindelse for bil og tog Helsingborg-Helsingør),
– Eller Europasporet (tunneler for bil og tog Landskrona-København med landgang i Nordhavn eller Lynetteholm.