Efter utallige forhindringer og forsinkelser er arbejdet på et landstrømsanlæg til krydstogtskibene nu i gang. Til næste år kan de første skibe modtage strøm fra land, i stedet for at have lave strøm med de stærkt forurenende skibsgeneratorer.
På Oceanvej arbejder entreprenørerne lige nu på at bygge en transformerstation som skal modtage strøm til skibene. Længere ude på Oceankaj bygges der en såkaldt converterstation, som omdanner strømmen til den standard, som bruges på skibene. Og snart etableres der også mobile kraner, som kan løfte elkablet ind på skibene det rigtige sted.
Fra Oceankaj føres der strømkabler over til Langelinie, hvor der også lægger krydstogtskibe til, og her sættes der også el-kraner på langs kajen, så de er klar til sæsonen 2025. Transformerstationen kan foreløbig trække strøm nok til at to skibe kan forsynes med strøm samtidigt.
I de kommende tre år vil det statslige elforsyningsselskab Energinet bygge en ny og større transformerstation på Oceanvej, som skal modtage strøm direkte fra Amagerværket via et søkabel. Det betyder at fire skibe vil kunne modtage landstrøm fra 2028. Samtidig får Nordhavn en stærkere elforsyning, for den nuværende kapacitet i Nordhavn er tæt på at være for lille.
10 års kamp
“Vi har kæmpet for at få landstrøm til havnen siden 2014, og det har virkelig været op ad bakke i mange år. Men bedre sent end aldrig. Nu har vi endelig fået en løsning, så beboerne langs havnen ikke skal leve med sodpartikler, røg og støj fra krydstogtskibene,” sagde formand for Østerbro Lokaludvalg, Allan Marouf, da der tirsdag aften var borgermøde om landstrøm i Østerbrohuset, arrangeret af lokaludvalget og By & Havn.
Partikelforurening fra krydstogtskibene er et alvorligt sundhedsproblem i København. Når et af de store skibe lægger til kaj, skal omkring 6000 passagerer pr. skib i brusebad og have middagsmad. Der er brug for meget store mængder strøm, som skibene i dag kun kan producere med deres egne dieselgeneratorer. El-forbruget kan stige med 10 procent af det samlede elforbrug i København, når flere skibe er i havnen på en sommerdag. Og røgen fra skibene svarer til forureningen fra 5.500 biler.
Meget vanskelig proces
På mødet bekræftede salgsdirektør Ingvar Sejr Hansen fra By & Havn, at processen frem til etableringen har været endog meget vanskelig. Der var ikke nok el-kapacitet ved havnekajerne, det var uklart om projektet måtte få kommunal støtte, og ville sådan et anlæg kunne løbe rundt økonomisk?
“Vi har kæmpet med det statslige el-selskab Energinet om at få mere strøm, vi har taget bygherreansvaret på os, undersøgt Eu-regler og forhandlet med kommune og stat. Havneselskabet Copenhagen Malmø Port (CMP) havde ikke råd til at bygge så stort et anlæg alene. Og endelige kan man ikke bare afvise de skibe, som ikke vil eller kan bruge landstrøm. Nu har vi endelig en model, hvor vi lejer landstrømanlægget ud til , som så skal drive det kommercielt, Og vi tror på, at stort set alle krydstogtskibe om få år vil og kan bruge landstrøm. Det er simpelthen noget, som deres kunder kræver,” sagde Ingvar Sejr Hansen på mødet, hvor cirka 50 borgere fra Nordhavn, Østerbro og Langelinie var mødt frem.
Hvem skal have først?
Her fik deltagerne en grundig gennemgang af hele projektet, og mulighed for at stille masser af spørgsmål. Der var bl.a. beboere fra Langelinie, som spurgte om man ikke ville sørge for at det først og fremmest blev skibene på Langelnie, som fik landstrøm frem til 2028, hvor anlægget bliver udvidet. Beboerne synes, at de skal skånes for partikelforureningen først, da mange beboere bor meget tæt på skibene.
“Men det kan vi ikke rigtigt lave regler for. Det bliver havneselskabet CMP som vurderer, hvor skibene skal lægge til. Men fra 2028 vil der heldigvis være mulighed for permanent landstrøm til begge de to skibe som der er plads til på Langelinie,” løs svaret.
Europas største
Når det permanente anlæg står klar, vil det som sagt kunne betjene fire af de stor skibe samtidigt. Men anlægget kan også udvides på Oceankaj, for eksempel til en ekstra fjerde krydstogtsterminal, hvis den bliver bygget. Og strømmen kan føres videre til den kommende nye containerterminal yderst på Nordhavn, når også fragtskibene en dag vil efterspørge landstrøm.
“Det har taget lang tid, men nu får vi et meget stærkt anlæg med mulighed for udbygning. Det er faktisk det største landstrømsanlæg i Europa, og på verdensplan er det vist kun Miami, som et større anlæg,” sagde Ingvar Sejr Hansen.
Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve