I 2037 vil den østlige ringvej fra Nordhavn til Københavns Lufthavn måske kunne åbne. Men først skal politikerne beslutte sig. Borgermøde i tirsdags på Østerbro.
I årevis er trafikken steget og steget på de københavnske gader. Og lige så længe har politkere og borgere diskuteret hvordan trafik, støj og forureningen kan dirigeres udenom det centrale København.
Nu er man faktisk ret tæt på en løsning – serveret i flere tynde skiver:
Første skridt var etableringen af Nordhavnsvej og tunnelen som slutter ved Svanemøllen.
Andet skridt var anlægget af Nordhavnstunnelen frem til Kattegatvej i Nordhavn, som skal stå færdig i 2028.
Tredie skridt blev taget i maj måned i år, da staten og Københavns Kommune blev enige om at videreføre Nordhavnstunnelen til Lynetteholm.
Nu mangler der ‘bare’ en politisk beslutning om at forlænge tunnelen derfra og ned til Øresundsforbindelsen ved Københavns Lufthavn i Kastrup.
Tunnelfabrik er klar
Også dette er der snart en færdig plan for. I øjeblikket arbejder det statslige selskab Sund & Bælt med en miljøkonsekvensvurdering af hele den østlige ringvej fra Nordhavn til lufthavnen.
Forbindelsen skal laves som en sænketunnel, og tunnelelementerne skal produceres på den tunnelfabrik som alllerede findes i Rødby på Lolland, hvor anlægget af Fehmernforbindelsen er i fuld gang. Staten har købt fabrikken, så den også kan lave tunnelelementer til andre projekter.
“Alt er sådan set på plads, så vi kan gå i gang hvis der tages politisk beslutning for den fulde forbindelse mellem Nordhavn og Øresundsforbindelsen. Inklusive høringsperioder, politisk behandling, udbudsproces osv. vurderer vi, at den fulde østlige ringvej vil kunne åbne i 2037, måske et år eller to senere”, sagde direktør for Projektudvikling i Sund & Bælt, Frederik Fisker, da der tirdag aften i denne uge var Borgermøde om Østlig Ringvej i Charlottehaven på Østerbro.
Næsten alle vil spare tid
Omkring 100 mennesker var mødt frem til mødet, hvor de fik en grundig orieterins om indholdet i den miljøkonsekvensvurdering, som skal være færdig til næste år. Der er netop lavet nye modelberegninger af udviklingen i trafik og transporttider i Københavnsområdet, hvis ringvejen bygges.
Den viser for eksempel, at der vil være 20 procent færre køretøjer og 23 procent færre lastbiler på Østerbrogade.
Og 14 procent færre kørte kilometer i Indre By. Turen mellem Nordhavn og Øresundsforbindelsen vil kunne gennemføres 20 til 30 minutter hurtigere end i dag.
“Alle bilister i København vil sådan set spare tid, og trafikken vil falde på de fleste gader og veje, bortset fra f.eks. Nordhavnsvej og Lyngbyvej, som er adgangsveje til den nye østlige ringvej,” fortalte Christina Berlin Hovmand, direktør for Miljø & Myndighed i Sund & Bælt.

Plan for Nordhavn
Det er Vejdirektoratet, som anlægger den første del af Nordhavnstunnelen, og her har man sørget for at den vil være klar til en forlængelse hen over Skudehavnsbassinet og Kronløbet ud til Lynetteholm. Både ved Kattegatvej og på Lynetteholm kommer der til- og frakørselsanlæg i begge retninger.
“En del af tunnelanlægget laves ved at udgravning og støbning på stedet. Men hvor vi kan, vil vi bruge sænketunnel-elementer. Vi er i tæt kontakt med Vejdirektoratet og By & Havn om anlægsopgaven,” fortalte Henrik Christensen, Teknisk direktør i Sund & Bælt.
.
Illustrationer: sund & bælt









