Copenhagen International School er genåbnet for alle elever. Det har givet logistiske udfordringer blandt andet med et par elever, der står for tæt. Men heldigvis er ‘Kongen af Nordhavn’ på arbejde.
For en måneds tid siden vendte de mindste elever på Copenhagen International School tilbage til skolen i Nordhavn, og sidste mandag var det de store elevers tur. Men for at noget af det kunne lade sig gøre havde skolens personale været igennem en længere øvelse. Heldigvis havde de facility manager Kent Hørlyk Sehested – på skolen også kendt som ‘Kongen af Nordhavn’.
“Det blev mig, der stod for det arbejde, men det er nok fordi, det ligger i mit blod at arrangere den slags, for jeg har erfaringen fra forsvaret”, siger ‘kongen’, som hedder Kent Hørlyk Sehested, med et smil.
Det handler om sikkerhed, og derfor har vi arrangeret, at eleverne ankommer i hold til skolens fem indgange på forskudte tider klokken 8.30, 8.45 og 9, siger Kent, som selv iført en gul vest er den, der hver morgen skal sørge for, at ingen elever kommer for tæt på hinanden, at ingen forældre kommer ind på skolen, og at der er voksne til at holde øje med det hele.
Han har sørget for, at der er afstandsmarkeringer på gulvene indendørs, og at der er ensrettet rundt om skolen, så når børnene skal hentes om eftermiddagen, går børn og forældre ikke mod hinanden.
Indtil videre er det lykkedes, for skolen har ikke haft et eneste tilfælde af covid19.
“Den største udfordring har været uvisheden, for der laves jævnligt om på kravene, og nogle af dem er formuleret så blødt, at vi selv må udfylde rammerne. Heldigvis er vi forkælet med god plads på denne skole”, siger Kent Hørlyk Sehested.
Den gode plads gør det nemmere at arrangere aflevering, undervisning og afhentning af de i alt 950 elever, som går i det, der svarer til børnehave, skole og gymnasium på CIS. Dertil kommer 180 lærere og pædagoger.
Det kniber med ”compliance”
Copenhagen International School var noget udfordret sidste tirsdag, hvor Nordhavn Avis kiggede forbi, da ‘klokken ringede ind’. Det var regnvejr, og alle eleverne ville gerne indenfor på én gang, og det gav klumper ved døren – se foto. CIS kæmper med det, der på engelsk hedder ”compliance”, altså at børnene gør, hvad der bliver sagt.
“Det var nemmere, da vi startede med de små elever for en måned siden, for de små er mere autoritetstro”, indrømmer Ida Storm Jansen, som er head of community på CIS.
“Det har været sværere med de store børn. Vi har sendt en briefing ud til forældrene, og eleverne har også fået rigeligt med info, men det er alligevel så som så med at overholde reglerne”, siger hun, da hun ser avisens billede af skolens hovedindgang klokken ni om morgenen.
“Du har ret i, at de står for tæt, men det er et helt andet game med de store børn”, siger Ida Storm Jansen.