Af Allan Marouf, Formand for Østerbro Lokaludvalg & Birger Jensen, Grundejerforeningen Langelinie
I lørdags meddelte By&Havn lakonisk, at de har annulleret det igangværende udbud af landstrøm til Krydstogtskibe, som efter seneste udskydelse skulle stå klar i juni 2024. Som årsager anføres prisstigninger og kompleksitet. Endnu en skandalesag truer.
Historien er at EU allerede i 2014 stillede krav om at Krydstogthavnene skulle tilbyde landstrøm fra 2025. I 2019 besluttede København at låne 77 mio. kr. til By& Havns 50% ejede datterselskab CMP, så de kunne udføre et anlæg i Nordhavn og ved Langelinie. Anlæggene skulle stå klar i foråret 2023, altså nu.
I 2021 overtog By&Havn, som er et 95% ejet datterselskab af København, opgaven med henvisning til kompleksitet og udskød igangsætningen til juni 2024. Man planlagde at opdele projektet i to udbud, hvor 1. del (konverter og kabelhåndtering) skulle i udbud i 2022 og 2. del (kabeltraché) skulle i udbud i 2023. Begge opgaver skulle være færdige i juni 2024.
Herefter har der været stilhed om udviklingen – uden tegn på forsinkelser – så når vi nu rammes af en bombe om, at planen er kuldsejlet, fordi udbudsprisen er overskredet med mere end 100%, så kan det bedst tolkes som en skandale med mangel på styring og overblik. Hvor ansvaret skal placeres, bliver spændende at følge, fordi der sikkert henvises til at flere har haft del heri. Kommunens politikere og forvaltning, CMP og By&Havn har alle haft del i det forsinkede projekt.
Lokaludvalget har sammen med lokale borgere gennem mere end 10 år kæmpet for at landstrøm skulle afbøde forureningen fra Krydstogtskibe. Andre havne i Europa har allerede landstrøm. I København er det kun DFDS færgen til Oslo, som tog et anlæg i brug i 2021.