Inden vi kan køre direkte fra Østerbro til Nordhavn via Nordhavnsvejen og Nordhavnstunnelen, skal der forberedes en hel del i kulisserne.
Vejdirektoratet er lige nu i gang med at lægge sidste hånd på et udkast til en anlægslov for Nordhavnstunnelen, som bliver sendt i høring – blandt andet hos Københavns Kommune – i april. Senere på året skal Folketinget tage stilling til anlægsloven, og hvis der til den tid er flertal for loven, er der grønt lys til at forberede og anlægge tunnelen.
Tunnelen til Nordhavn er første skridt frem mod at få etableret en østlig ringvej uden om byen, og det er et af de greb, som erhvervslivet i København har anbefalet kommunen at gennemføre. Den østlige ringvej vil aflaste Indre By for tung trafik, aflaste dele af det statslige vejnet og betjene nye byudviklingsområder tæt på centrum, fx Nordhavn, Refshaleøen og den planlagte ø Lynetteholmen. Derfor støtter Venstre op om Nordhavnstunnelen.
Vejdirektoratet forventer, at tunnelen er klar til biler i 2027. Der er lang tid til, men vi er så småt begyndt at glæde os.