Hvis Københavns Kommune helt dropper ideen om en tunnel under havnen mellem Toldboden og Refshaleøen, så foretrækker Christianshavns Lokaludvalg en færgeløsning frem for en bro.
Det har lokaludvalget netop skrevet i et brev til Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune. I december blev der afholdt et såkaldt interessentgruppemøde om en forbindelse mellem Refshaleøen og indre København/Østerbro.
Forbindelsen skal etableres som en del af Folketingsbeslutningen om Lynetteholm. Staten vil medfinansiere forbindelsen med 150 mio. kroner.
Adskillige analyser og undersøgelser af mulighederne for en forbindelse ved Toldboden peger alle på, at en tunnel vil være alt for dyr, og en bro vil være alt for besværlig i den ydre del af havnen.
En bro skal således kunne åbne og lukke adskillige gange om dagen, og være meget høj for at sejlbåde med mast kan passere. Analyser viser at forbindelsen vil blive brugt af flere tusinde cyklister og fodgængere i døgnet.
Men nu skal Københavns Kommune snart træffe beslutning om forbindelsen, og pilen peger nu på en færgeløsning. Det er også den løsning, som lokaludvalget på Christianshavn nu anbefaler:
“Vi vurderer, at en pendulfærgeløsning kan imødekomme de forskellige og til dels modsatrettede interesser, der er i forhold til en forbindelse mellem Refshaleøen og Langelinie. En høj bro vil tilgodese sejlerne, men vil næppe være en god løsning for fodgængere og cyklister og vice versa med en lav bro,” skriver Christianshavns Lokaludvalg i brevet til kommunen.

“En pendulfærge, som sejler tit og som man nemt kan komme på og af, vil være acceptabelt for såvel cyklister og fodgængere, som skal mellem Amager og Østerbro mv.., og sejlerne m.fl. på vandet. Pendulfærgeforbindelsen har desuden den fordel, at den forholdsvis billigt kan etableres. Det vil også være forholdsvis billigt at flytte pendulfærgeforbindelsen til et andet sted, hvis byudviklingen skulle gøre det nødvendigt,” står der i brevet.
Lokaludvalget mener fortsat, at en tunnel mellem Refshaleøen og Langelinie er den bedste løsning. Den vil give optimal fremkommelighed og uændret adfærd for sejlerne m.fl. i havnen. Så lokaludvalget slutter deres brev med at foreslå, at man genovervejer beslutningen om at se bort fra en tunnelløsning.
Se rapporten fra interessentgruppemødet i december, hvor alle de forskellige løsninger bliver beskrevet.