Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Mesteren: Endnu et lidt ligegyldigt dansk drama

mesterenSimon (Søren Malling) er internationalt, anerkendt og rig kunstner, som bor i sit atelier med sin norske kone, Darling (Ane Dahl Torp). Han lever livet som etableret kunstner med en række praktikanter under sig til at udføre sine opgaver, sin kone til at organisere hans liv og sin elsker (Sus Wilkens) til at tilfredsstille hans lyster

2stjernerMesteren. Instruktion: Charlotte Sieling. Medvirkende: Søren Malling, Jakob Oftebro, Ane Dahl Torp, Søren Pilmark, Sus Wilkens, Thomas Hwan m.fl. Varighed: 94 min. Censur: 11 år. Premiere: 2. marts

Filmen starter med, at Simon får besøg af sin søn, Casper (Jakob Oftebro), som også er kunstner. Casper udfordrer både Simon på hans manglende faderrolle og hans evner som kunstner, hvilket Simon ikke bryder sig om. Kan deres verdener mødes, trods forskellighederne?

‘Mesteren’ er et dansk drama, der foregår i et nutidigt miljø, hvor kunsten konstant bliver udfordret og forandret. Simon repræsenterer den konservative, men stadig moderne kunst og Casper repræsenterer den nytænkende og ulovlige gadekunst. Filmen foregår primært i Simons overdådige atelier, hvor der arbejdes på en ny udstilling. Casper er kommet for at bo sammen med Simon og Darling, men Simon har svært ved at acceptere sin søns popularitet og talent. Filmen foregår i et elitært miljø, hvor det er muligt at eje fem forskellige silkepyjamassæt og gå på fem forskellige kunstakademier, uden økonomien strammer.

‘Mesteren’ er instrueret af Charlotte Sieling, som blandt andet har instrueret ‘Over vandet under broen’ og filmet af Rasmus Arrildt (‘Smukke Mennesker’, ‘Fasandræberne’). Med så kompetent en fotograf og en film, der foregår i kunstverdenen, havde det været fordelagtigt at spille på æstetisk flotte billeder, hvilket kunne have løftet filmen højere op. Desværre har instruktøren ikke lagt vægt på dette og en typisk klippestil (for danske film) ses i filmen. Blandt andet ses det tydeligt i anslaget, hvor der er krydsklipning mellem Simon og Casper i vidt forskellige miljøer med en slowmotion introduktion af Simons verden. Desuden er det halvtotaler i øjenhøjde, der dominerer filmens æstetiske side, hvilket hurtigt kan blive kedeligt at se på, hvis historien eller karaktererne ikke fanger. Her kunne man, som i ‘Flaskepost fra P’, have haft en mere udfordrende kamerastil og farveæstetik, især når filmen både foregår i et kæmpe atelier og udenfor i gadebilledet.

Manuskriptet formår flere gange at gøre opmærksom på sig selv med replikker, som lyder unaturlige og skrevne, hvilket et manuskript ikke bør stile efter. Der er ikke mange replikker til Jakob Oftebros karakter, hvilket gør, at han skal spille på ansigtstræk og pauser, for at man som publikum kan indleve sig i karakteren. Det formår Oftebro ikke og han står i stærk kontrast til Søren Mallings højtråbende narcissistiske karakter.
Når det så er sagt, formår Sieling at vise et flerdimensionelt billede af kunstneren Simon. Han er selvfølgelig også hovedkarakteren, som gennemgår en udvikling, hvor Casper mere er hans guide til udviklingen. Kemien mellem de to skuespillere skinner dog ikke igennem, hvilket gør det svært at tyde ømheden i de følelsesladede scener. Ane Torp Dahl spiller ‘Darling’ karakteren godt og overbevisende ved at vise en ømhed, de to andre ikke formår. Dog er der nogle løse ender omkring hendes karakter, som forbliver uforløste.

‘Mesteren’ er ikke en nytænkende eller banebrydende dansk film, men en film, der vil falde i mange danskeres smag. Den er nem at sluge og den passer fint som fredags/lørdagsunderholdning, hvis man mangler noget at lave og godt kan lide danske dramafilm.
                    

Close

Translate »