M4 til Nordhavn lukker i to uger i februar måned. Det er nødvendigt for at teste de nye stationer til Sydhavn og Valby, fortæller Metroselskabet.
Både M3 og M4 metrolinierne vil være lukket 10. til 26. februar. Hver uge rejser cirka en million passagerer med Cityringen M3 og M4. De skal i 16 dage finde andre rejsemuligheder. Og det er rigtig ærgerligt, siger Rebekka Nymark, der er direktør i Metroselskabet.
“Men når vi skal forlænge M4 til Sydhavn og Valby, er den sidste testfase nødvendig for, at vi kan få de påkrævede sikkerhedsgodkendelser til at kunne køre med passagerer til sommer. Og det kan desværre ikke gøres uden at genere vores kunder, da systemer og tog hænger sammen i M3 og M4,” udtaler Rebekka Nymark.
“Det er som sagt ærgerligt, at denne midlertidige indstilling af driften er nødvendig, men vi håber, at folk alligevel finder gode løsninger på den udfordring, vi nu giver dem. I sidste ende kan folk glæde sig til, at de inden længe får meget mere metro i København,” siger Rebekka Nymark.
Hun tilføjer, at det fortsat vil være muligt at rejse med M1 og M2 som normalt. Men cirka én måned før forventet åbning vil M3 og M4 igen lukke ned i ét døgn. Det sker i forbindelse med den såkaldte Trial Run, hvor systemet justeres for eventuelle fejl lige føråbningen af de nye stationer.
Metrobusser hvert 3. minut
Metroselskabet forventer at metrobusser vil være at finde på alle stationer på M3 og M4. Busserne vil køre ca. hvert 3. minut i myldretiden på de mest centrale strækninger.
“Men passagererne skal forvente meget længere rejsetid, end de er vant til med M3 og M4, og der vil ikke være plads til alle i busserne. Derfor opfordrer vi også vores kunder til, at de prøver at finde andre transportformer, f.eks. cyklen, tog og andre metrolinjer,” siger Rebekka Nymark.
44 metrostationer
Efter åbningen til sommer vil det samlede metronet bestå af 44 metrostationer og 43 kilometer spor. De fem nye stationer på M4 er Havneholmen, Enghave Brygge, Sluseholmen, Mozarts Plads og København Syd.
Den forlængede M4 vil give mulighed for skift til M3 Cityringen på seks stationer og linjerne M1 og M2 på Kongens Nytorv. Der er også mulighed for at skifte til S-tog og regionaltog på København Syd, København H og Østerport samt S-tog på Nordhavn.
Fra 2030 forventes de fem nye stationer at få ca. 8 millioner passagerer årligt. De første år efter åbningen vil det årlige passagertal være lavere, fordi det tager tid at vænne folk til en ny linje. Samlet set forventes det, at mere end 135 mio. passagerer rejser med Metroen i 2024.