Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.
metro aabning 3

Metrolinie M5 kan åbne i 2035

Om 12 år kan en ny metrolinie M5 åbne med nye stationer på Refshaleøen og Lynetteholm. Politikerne skal nu vælge mellem en lille og en stor model. 

Det er ikke sandsynligt at Nordhavn får gavn af linien, til gengæld kommer vi først med en udvidelse af vores ‘egen’ M4 linie:

Nu skal stregerne trækkes til en helt ny metrolinie M5 i København. Linien skal bl.a. gå til Lynetteholm. 16. august ventes det at Økonomiudvalget i Købehavns Kommune siger god for at kommunen starter en miljøvurdering af to forskellige modeller for den nye linie. Planen er at de to modeller skal sendes ud i en såkaldt idéfasehøring i september i år.

Nordhavn er kun med i én af de to modeller for M5. Og kun som en af flere mulige udvidelser. I den ‘lilla’ model nævnes det, at metrolinien “muligvis føres videre til Nordhavn evt. via fælles tunnel med Østlig Ringvej”. Men den grundliggende idé i begge modeller er, at M5 på sigt kan udvides til en ringforbindelse via Østerport – ikke via Nordhavn.

Her i Nordhavn får vi til gengæld mere M4. Metroselskabeter ved at lave den udredning for By & Havn, som skal bestemme hvordan metrolinie M4 skal forlænges i Ydre Nordhavn. M4 skal have enten 2 eller 3 stationer mere, så linien kan betjene de ca. 35.000 beboere og 28.000 arbejdspladser, som der i prognoserne ventes af være i Nordhavn ved fuld udbygning. 
Udredningen forentes at være klar i starten af næste år, og de nye stationer i Nordhavn kan åbne i 2030. M5-linien vil først åbne i 2035, så Nordhavn kommer først med den næste udvidelse af metronettet i København.

metro M5 vestDen lille M5 løsning: Orange linje (M5 Vest). Første etape med 4 stationer
Det første forslag til M5-linieføringen går fra Lynetteholm til Østerport. Linjen har 4 stationer:  Østerport, Refshaleøen, Lynetteholm S og Lynetteholm N. Pris: 5,5 mia. kroner.

Strækningen under havnen fra Østerport til Refshaleøen kan åbne i 2035, imens forlængelsen på højbane til Lynetteholm S og Lynetteholm N kan åbne i 2045. Der er tale om en miniløsning med kun 4 stationer, men det vil være muligt at udbygge linien til en større ringforbindelse senere. Fra Østerport kan linien f.eks. føres vest om søerne til Rigshospitalet og Nørrebro/Stengade, og derfra videre til København H, Amager og tilbage til f.eks. Refshaleøen.

Rejsetider fra Refshaleøen til Østerport er beregnet til 2 minutter., til København H (med skift til M3) 10 minutter, og til Københavns Lufthavn (med skift til M3 og M2) 25 minutter.

metro M5 oestDen store M5 løsning: Lilla Linje (M5 Øst). Første etape med 9 stationer
Linjen går fra Københavns Hovedbanegård via Amagerbrogade og Refshaleøen til Lynetteholm. Den kan muligvis føres videre til Nordhavn f.eks. via fælles tunnel med Østlig Ringvej.

Den kan også videreføres til Østerport og udbygges til en ringforbindelse. Pris: 13,7 mia. kroner. Linien kan åbne i 2035.

De 9 stationer på linien vil være København H, Bernstoffsgade, Bryggebroen, DR Byen, Amagerbrogade Nord, Lergravsparken, Prags Boulevard, Refshaleøen, Lynetteholm S og Lynetteholm N.

Linjen anlægges i etaper, hvor første etape går fra København H til Refshaleøen, og derefter til Lynetteholm i takt med byudviklingen. Linjen er i tunnel mellem København H og Prags Boulevard, hvorefter den fortsætter på højbane over Margretheholm Havn og videre til Refshaleøen og Lynetteholm N. En boret løsning af denne strækning vurderes også.
Rejsetider fra Refshaleøen til København H er beregnet til 10 minutter, til Østerport (med skift til M3) 19 minutter, og til Københavns Lufthavn (med skift til M2) 15 minutter.

Dyr løsning for teknikcenter
Begge modeller kræver at der opføres et teknik- og vedligeholdelsescenter til metrotogene – et såkaldt CMC anlæg. Den lilla linieføring kan få direkte adgang til et CMC center på Prøvestenen. Den orange linieføring kan enten få CMC center på Lynetteholm eller Prøvestenen. Det afhænger af byplanlægningen af Lynetteholm, og de forventede indtægter fra grundsalg. Det kan med andre ord blive billigere at lægge CMC centeret på Prøvestenen, og sælge arealerne på Lynetteholm til boligbyggeri. Men det vil så kræve, at der bygges et ‘teknikspor’ mellem Lynetteholm og Prøvestenen, så togene kan komme frem og tilbage til værksted og vaskehal. Økonomien i de to løsninger er ikke udregnet endeligt endnu.

Close