En kombination af sluseporte, betonmure og stendiger skal sikre Nordhavn imod oversvømmelse i tilfælde af en stormflod. Ny rapport viser hvordan kystsikringen konkret kan gennemføres.
Både ved Kronløbet og Svanemøllen skal gigantiske stålporte kunne lukke og holde vandet ude af havnen. Langs kajanlæggene i Nordhavn skal der bygges op til 10 meter høje mure. Og ved Nordhavnsparken og Nordhavnstippen skal stensætninger og kystlandskaber tæmme bølgerne.
Sådan forestiller eksperterne sig, at Nordhavn i fremtiden skal kystsikres. For klimaforandringerne vil øge omfanget af stormfloder. Om 100 år kan oversvømmelserne være en meter højere end i dag, og da København er en lavtliggende storby, vil store dele af byen komme til stå under vand, fremgår det af en ny rapport, Sund og Bælt har offentliggjort 5. september.
Rapporten foreslår en ‘basisløsning’ som omfatter:
- En højvandsport ved Skudeløbet i Kronløbet.
- En tilbagetrukket højvandsmur langs Oceankaj og den nye containerterminal – hen til den kommende Nordhavnsparken. Muren føres “bag om” terminalbygningerne langs Oceankaj. På Oceanvej etableres en højvandsportlåge på land.
- Et kystlandskab med stenrev langs med Nordhavnsparken og over til Fiskerihavnen.
- En bygningsintegreret og tilbagetrukket højvandsmur syd for Fiskerihavnen.
- Selve Fiskerihavnen stormflodssikres ikke, af hensyn til havnens “nuværende kulturelle miljøer og karakteristika.”
- En højvandsmur omkring Færgehavn Nord (erstatningshavnen)
- En højvandsport ved indsejlingen til Kalkbrænderiløbet.
- Dige og stenkastning ved Svanemøllehavn og Svaneknoppen.
- Højvandsmur med forland inkl. stenkastning langs Strandpromenaden.
- Kystlandskab på vand og land ved Svanemøllestranden.
- Sikringen afsluttes med en højvandsmur på land fra kysten og ca. 250 meter ind i vestlige retning.
Pris: 12-13 milliarder
Hele strækningen om København er omkring 60 kilometer, og stormflodssikringen vil være et omfattende anlæg. Byen skal sikres med en blanding af diger bygget af jord samt kystlandskaber, betonanlæg, stålkonstruktioner og mekanisk styrede porte. Det hele vil koste mellem 12 og 13 milliarder kroner.
“Vi har både mennesker, kulturelle værdier og en vigtig infrastruktur, som vi ønsker at beskytte mod de tunge vandmasser. Nogle af anlæggene i rapporten vil fylde meget i byrummet, og vi skal derfor finde ud af, hvordan vi undgår, at byen og borgerne begrænses, når vi sikrer København”, udtaler Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) i en pressemeddelelse.
Det er Sund og Bælt og Transportministeriet som i et par år har været i gang med forarbejdet til en kystsikring af Københavnsområdet – herunder kommunerne Hvidovre, Dragør, Tårnby og København. Rapporten, der er offentliggjort torsdag, er den anden af i alt fire delrapporter. Den samlede rapport forventes at blive offentliggjort i november eller december i år.