Danmarks Tekniske Museum har søgt om offentlige tilskud til sit nye ‘DTM 4.0’ projekt: Et kæmpe sciencemuseum i Svanemølleværket i Nordhavn. Det kan åbne i 2026.
For snart to år siden offentliggjorde Danmarks Tekniske Museum (DTM) planerne om at indrette et nyt og moderne teknisk museum i Svanemølleværket. Museet bor i dag i to fabrikshaller udenfor Helsingør, hvor det regner gennem taget visse steder.
Siden har et konsortium bag museumsplanerne arbejdet støt og roligt videre med visionen om et stort sciencemuseum af international karat i Nordhavn. Og nu ligger der en ansøgning om at komme på finansloven og få etablerings- og driftsstøtte til museet.
Samtidig arbejder konsortiet med at skaffe privat ‘funding’ til anlægsbudgettet på 850 millioner kroner. Det nye Danmarks Tekniske Museum bliver sammen med det nye Danmarks Naturhistoriske Museum det største museumsbyggerier i dette årti. Man kalkulerer med 300.000 gæster årligt, heraf 40.000 børn og 45.000 udenlandske turister.
Venter på byggestart
Museumsdirektør Jens Refslund Christensen fra DTM håber på at museet kan åbne i 2026. Først skal Svanemølleværkets naturgasfyr flyttes ud.
“Det er svært at sige helt præcist hvornår ombygningen starter. Men HOFOR skal etablere et erstatningsanlæg i umiddelbar nærhed af Svanemølleværket, og det skal være færdigt inden bygningen kan transformeres til museum”, siger museumsdirektøren.
Det nye museum kommer ikke til at fylde hele det enorme kraftværk. Udviklingsselskabet By & Havn er i gang med at afsøge hvad der kan være i den øvrige del af bygningen.
“Vi drømmer naturligvis om at der bliver tale om lejere, som vi tematisk har et slægtskab med, så vi kan befrugte hinanden og skabe synergi”, siger Jens Refslund Christensen.
God placering
Han er glad for placeringen i Nordhavn,
“Vi synes en placering på Svanemølleværket i Nordhavn er helt oplagt, især på grund af bygningens historie som er et symbol på omstillingen fra sort til grøn energi. Et nyt Danmarks Tekniske Museum på Svanemølleværket taler derfor direkte ind i den nationale agenda og fortælling om Danmarks store satsning på grøn omstilling og som klimanation. Desuden er der både metro og S-tog tæt på museet, og vi kommer til at bo tæt på By & Havns andet signaturprojekt, nemlig Tunnelfabrikken, og det giver basis for god synergi”, siger han.
