Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Nordhavn er blevet to Michelin-stjerner rigere: “Vi havde aldrig set det komme”

Restaurant Esse og restaurant akmē fik mandag aften hver deres første michelinstjerne. I forvejen havde Sushi Anaba en stjerne, og dermed er Nordhavn nu oppe på tre stjerner i Michelin-guiden.

Nordhavn er blevet to michelinstjerner rigere og cementerer dermed endnu en gang sin plads på det gastronomiske landkort.

Mandag aften blev årets danske michelinstjerner uddelt i Tivoli, og her kunne både restaurant Esse og restaurant akmē tage imod deres første stjerne.

I forvejen havde Sushi Anaba en michelinstjerne, og dermed har Nordhavn nu tre restauranter med en stjerne i Michelin-guiden.

For restaurant Esse på Trelleborggade kommer stjernen kort tid efter åbningen. Restauranten slog dørene op i slutningen af oktober 2025 og drives af den tidligere Noma-køkkenchef Matt Orlando sammen med hans hustru, Julie Orlando.

Ægteparret Matt Orlando og Julie Orlando slog dørene op til restaurant Esse d. 29. november 2025. Privatfoto

Sender særlig tak til holdet bag
Efter uddelingen mandag aften sendte Matt Orlando en begejstret hilsen til holdet bag restauranten.

“This is for the team!!!!! To be surrounded by so many people that truly believe in what we are doing and are all pushing in the same direction, is what it’s all about. We did it our way and it feels great. Let’s go!!” skriver Matt Orlando i en besked, som er blevet videredelt med Nordhavn Avis.

Han sender samtidig en tak til de lokale i Nordhavn, hvor restauranten har haft til huse siden åbningen.

“It is so amazing to be a part of the Nordhavn “village”. So many wonderful people out here that have shown support since day one. Thank you. Hopefully this contributes to the growth and prosperity of the area. Thank you all!!!” udtaler Matt Orlando.

Også restaurant akmē på Sandkaj har nu fået en officiel plads på Michelin-stjernehimlen.

Restaurant akmé åbnede i Sushi Anabas gamle lokaler i februar 2025. Foto: Mathilde Thykier

Overraskede – men fortsætter uforandret
Restauranten åbnede i februar 2025 i de tidligere lokaler for Sushi Anaba og er skabt som lillebror til netop Sushi Anaba. Her står køkkencheferne Valdemar Junge og Emil Hassan Lyngbæk i spidsen for en restaurant med blot 16 pladser, hvor japansk minimalisme møder fransk håndværk.

Valdemar Junge udtaler, at stjernen som er en glædelig og uventet overraskelse.

“Vi havde aldrig set det komme, og vi kunne ikke være mere glade og beærede. Vi er en ung restaurant, og det betyder så meget for os at blive anerkendt blandt så mange dygtige mennesker i branchen,” udtaler Valdemar Junge.

Holdet bag akmé er stolte over anderkendelsen. Arkivfoto.

Ifølge Emil Hassan Lyngbæk betyder michelinstjernen ikke, at restauranten ændrer retning. Han sender samtidig en tak til de gæster, stamgæster, kollegaer, venner og partnere, der har bakket op om akmē siden åbningen.

“Vi vil fortsætte med at arbejde med de bedste ingredienser, vi kan få fat på, og lave mad til vores gæster her på restaurant akmē, på den måde vi har gjort, siden vi åbnede. Vi er samtidig superglade for alle vores gæster og stamgæster, som har besøgt restauranten og vist os opbakning, siden vi åbnede i februar sidste år, samt vores kollegaer, venner og partnere for deres enorme støtte,” siger Emil Hassan Lyngbæk.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve
Close

Translate »