By & Havn sætter sine egne ladestandere til elbilisterne op i p-huse og på p-pladser. Standerne skal drives af den nye operatør på markedet, Spirii, som tilbyder en åben løsning, hvor andre operatører er velkomne. De vil bare ikke være med.
I Nordhavn er 4,76 procent af bilerne elektriske. Det er noget nær Danmarksrekord. I hele Københavns Kommune er andelen på kun 0,76 procent.
Elbilisterne er derfor meget interesserede i adgang til mange ladestandere med billig strøm. Og By & havn har netop startet udrulningen af en plan, der skal firedoble antallet af ladepunkter i Indre Nordhavn. Frem mod 2022 vil By & Havn udskifte alle ladestandere i sine parkeringsanlæg med sine egne, og i P-hus Lüders er de nye standere allerede kommet op.
Den nye operatør for standerne hedder Spirii, et nyt selskab på markedet for strøm til elbilerne. De er ved at opbygge en åben betalingsstruktur, så man kan få strøm med både sit dankort og via abonnementsordninger fra de øvrige leverandører af bilstrøm. Men Spirii har meget få standere i Danmark. Så hvis elbilisterne vil bruge deres bil som de vil, er de tvunget til at beholde et abonnement hos store leverandører med landsdækkende standernet, som Clever og E.ON. Selskaber, som ikke er glade for den nye Spirii-operatør, og ikke ønsker at sælge deres strøm gennem deres ‘åbne’ struktur.
De tillægger derfor en ‘roamingpris’ til deres strøm når det købes via andre selskaber og standere. Roamingprisen kan være op til 5 kroner pr. kilowatt-time. Indtil videre forsøger de store selskaber altså at holde den lille nye Spirii ude af markedet. Og der er lange udsigter til et frit marked for strøm til elbilerne, hvor man kan oplade hvor som helst uanset om man har et abonnement eller ej.
Standere tages ned
By & Havn i gang med at afprøve sine nye ladepladser på udvalgte parkeringsanlæg i Lüders. Målet er at rulle egne ladepladser ud i stor skala på alle selskabets parkeringsanlæg frem mod 2022. Tidligere har elbilejerne i Nordhavn efterspurgt ladestandere fra de store operatører som E.ON og Clever. Mange biler sælges med et fast abonnement hos en af de to operatører, og det er også dem, der kan tilbyde ladestandere i hele landet.
By & Havn mener dog ikke at der er noget til hinder for, at man både kan have Spirii App og samtidig fastholde et abonnement fra f. eks. E.on eller Clever. By & Havn er i dialog med de ter to selskaber om muligheden for, at deres fastprisabonnementskunder kan benytte By & Havns ladestandere.
“I By & Havn håber vi meget, at markedet er parat til at åbne op, så kunderne kan benytte samme ladestandere, uanset hvilket firma de er kunde hos”, siger Katrine Hansen.
Kun strøm fra egne standere
Men dialogen er gået i stå. E.ON, som ejer Danmarks største ladenetværk med mere end 1.600 ladepunkter i byer og langs motorveje, oplyser til Nordhavn Avis at de IKKE kommer til at tilbyde deres kunder at lade op via deres abonnementer på andre standere end deres egne.
“Det vigtigste for os som leverandør er at kunne garantere vores kunder faste priser og velfungerende opladning – det kan vi ikke, hvis opladningen ligger hos en anden leverandør, hvor vi ikke har kontrol med produktet”, skriver Hanne Langseth Nilsson, Head of Communication, i en mail til Nordhavn Avis.
“Det er beklageligt, at By & Havns elbil-ejere fremover ikke kan bruge det samme abonnement til opladning i p-anlægget og på Danmarks største ladenetværk. Set fra vores synspunkt er det kunderne, der oplever det største tab ved By & Havns beslutning”, fortsætter hun.
E.ON mener at samarbejde på tværs af operatører lige nu er administrativt og operationelt for komplekst til, at det lønner sig.
“Vi har stadig med en relativt ny teknologi at gøre, der kræver massive investeringer, men vi håber da på, at vi kan se frem imod fri roaming på elbilsmarkedet engang i fremtiden. Præcis som vi kender det fra mobiltelefoner”.
Clever: Vi er klar
Den anden store el-operatører i Danmark er Clever, og her siger Kommunikationschef Henrik Skyggebjerg, at ingen af Clevers kunder er tvunget til abonnementer. Clever tilbyder forbrugsafregnet opladning på lige fod med Spirii samt flat rate-abonnement. Det står alle frit for, om de ønsker abonnement eller betale pr. forbrug.
“Desuden er Clevers priser ens på tværs af landet, mens forbrugerne møder forskellige priser rundt omkring på Spiriis ladepunkter”, siger han.
Clever vil også gerne roame direkte med alle andre udbydere, inklusive E.ON og Spirii. Men der skal tages højde for at Clever har in”vesteret et trecifret millionbeløb i mere end 10 år i den danske åbne offentlige ladeinfrastruktur.
“Clever står klar til at lave direkte roaming-aftale med Spirii til en fair pris, der afspejler investeringer og antal ladepunkter”, siger han.
Clever er ikke enige med E.ON om at samarbejde på tværs af operatører lige nu er administrativt og operationelt for komplekst til, at det lønner sig. Clever mener at være klar teknisk og med fair roaming-priser, der afspejler investeringer og antal ladepunkter.
Forstår kunders frustration
Hos den nye spiller i branchen, Spirii, mener at man at en åben sruktur hvor alle kan lade alle steder vil komme, uanset at der lige nu er svært at opnå aftaler.
“Vi forstår beboernes udfordring. De har en fastprisordning med én udbyder og ønsker ikke yderligere udgifter til opladning”, siger Karen Marie Jensen, kommunikationschef hos Spirii.
Men Spirii’s mission er netop, at elbilister frit skal kunne tilgå offentlig opladning, hvor de kun betaler for deres faktiske forbrug.
“Vi mener derfor, at det er helt nødvendigt at de nuværende ladeoperatører indgår i en konstruktiv dialog om et åbent ladenetværk, så vi kan få skabt de bedste vilkår for elbilisterne”, siger hun.
FDEL: Vi går ind for konkurrence
Forenede Danske Elbilister (FDEL) har både ros og ris til omlægningen af elopladning i Nordhavn. Markedet for elbil-opladning er stadig lidt af en jungle, og lige nu får de to store landsdækkende ladeoperatører i Danmark, E.ON og Clever, selskab af både store internationale og mindre lokale ladeoperatører, som tilbyder fleksible ordninger. FDEL siger ja tak til mere konkurrence på markedet for elbilopladning .
“Det bliver helt sikkert fremtiden og drives af bl.a. forbrugernes krav og EU lovgivningen til fremme af elektrisk mobilitet”, siger Mads Aarup, bestyrelsesmedlem i FDEL.
Men han advarer også imod at nedtage standere fra de etablerede operatører.
“Det vil være ærgerligt, hvis ladestandere tages ned. Især for de elbilejere, som mister en god og billig opladningsmulighed”.
“Omvendt er det godt, at By & Havn vil skrue op for opsætningen af nye standere og involvere endnu en ladeoperatør i området. Netop konkurrence skal være med til at sikre, at det er billigere at køre elbil end fossilbil, så vi hurtigere får renere biler”, siger Mads Aarup.
FAKTA:
1. august åbnede By & Havn 16 nye ladepladser i P-Hus Lüders. Her tilbyder den nye operatør Spirii opladning til fast kWh-pris uden abonnement.
Prisen for opladning på By & Havns nye ladebokse er til 2,5 kr. per kWh inkl. moms for brugere med parkeringsabonnement gennem PARKinCPH. For øvrige brugere er prisen 3,5 kr. per kWh.
I dag er der 20 ladepunkter i Indre Nordhavn. By & Havn planlægger at etablere 80 ladepunkter i områderne Århusgadekvarteret Øst+Vest, Kronløbsøen, Sundmolen og Trælastholmen inden udgangen af 2022.
Udover de nye standere drevet af Spirii, kan man oplade hos E.ON ved fire standere på Orientkaj 2.
Nordhavns bilister er glade for elbiler. I Københavns Kommune er 0,76 % af bilerne elektriske. I Nordhavn er andelen på 4,3 %.