Levantkaj skal nu gøres klar til 8500 beboere og 4000 boliger. I en såkaldt startredegørelse fra Københavns Kommune foreslås det, at alle tre containerkraner bevares.
De tre containerkraner på Levantkaj skal bevares som historiske pejlemærker, når Levantkaj Syd i de kommende år skal udvikles til en bydel med 4000 boliger og 8500 beboere.
I en såkaldt startredegørelse forud for den første lokalplan for Levantkaj foreslår Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvaltning at kranerne bevares, og at der kan bygges i op til 7 etager under kranerne. Kranerne har en højde på ca. 62 meter. Så for at kranerne også i fremtiden skal være fremtrædende, bør de særligt høje bygninger på hele Levantkaj også begrænses til maksimalt 62 meter, mens resten af bebyggelsen bør fastholdes under 24 meter, står der i redegørelsen.
Københavns Kommune har desuden reserveret plads til en hel masse kommunale funktioner og faciliteter i den nye by: En midlertidig skole, en permanent folkeskole, en boldbane, daginstitutioner, et halkompleks, et socialt botilbud, et plejecenter, et kulturhus samt skæve boliger. Den midlertidige skole forventes klar til elever i 2029 og den permanente skole i 2032 .
Startredegørelsen vedrører i første omgang 300.000 etagemeter boliger og serviceerhverv – senere tilføjes en redegørelse for endnu 270.000 på Levantkaj. Planen omfatter også grønne områder, en metrohøjbane, en ny metrostation samt gang- og cykelforbindelser. Der stilles krav om 25 procent almene boliger i lokalplanen.
Sidste år blev der udarbejdet en revideret strukturplan for Ydre Nordhavn, hvor det blandt andet blev fastslået, at Levantkaj skal bestå af karrébyggeri – stadig med mulighed for punkttårne. Den oprindelige plan for Levantkaj – udarbejdet af tegnestuen Entasis – havde ellers foreslået boligblokke i lange ‘stænger’ uden gårdrum. Men politikerne ønskede sig københavnske karréer med gårdrum og gader. ‘Boligstængerne’ fastholdes dog i den yderste række af boliger ud mod Orientbassinnet.
Der er i dag kun 57 træer på Levantkaj – ved den sydlige kant af Skudehavnen – som lever op til kriterierne for bevaringsværdige træer. Projektet forudsætter at alle disse træer fældes, da den kommende metrobane føres igennem området. Til gengæld står der i redegørelsen, at der skal plantes 550-700 nye træer indenfor lokalplanområdet.
Et andet ‘hotspot’ bliver en bred havnepromenade på Levantkaj i stil med Islands Brygge Havnepark. Levantparken strækker sig over ca. 700 meter langs vandet. På strækningen undersøges muligheden for at opføre et fremtidigt lukket havnebad med adgang fra parken.
Desuden skal der være øst-vestgående byrumsforløb – Levantens Haver – gennem bebyggelsen og forbi skolen på Levantkaj Vest, hvor det udgør en del af skolens friareal.
Af yderligere nye elementer i startredegørelsen kan nævnes:
– håndværkserhverv, som kan håndværkserhverv kan indplaceres i stueetagerne af parkeringshuse.
– muligheder for etablering af små værksteder og andre mødesteder under metrobanen.
– En del af Skudehavnen skal opfyldes med jord for at skabe et kystlandskab ud i vandet.
– Der skal en gang kunne laves en cykel- og gangbro fra Levantkaj til Lynetteholm.
Den endelige lokalplan forventes at kunne vedtaget i foråret 2026. Derefter kan byggeriet sådan set starte, hvis By & Havn har fundet købere af byggeretterne i god tid. Find startredegørelsen her.