Selvbetjening for abonnenter

[maxbutton id="1"] I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Nu lukker Lynetteløbet

Mandag 23. oktober begynder By & Havn den planlagte lukning af sejlrenden Lynetteløbet i Københavns Havn.

Lukningen har været udsat et par gange, men nu sker det. Både erhvervs- og fritidssejlads skal fremover deles om Kronløbet, når man sejler ind eller ud af Københavns Havn.

Det er anlægget af Lynetteholm, som betyder at Lynetteløbet mellem Refshaleøen og Trekroner lukkes. Sejlrenden har i årtier været en sikker forbindelse for lystbåde og andre mindre fartøjer, som kunne besejle havnen uden at komme i karambolage med større skibe.

Men nu går arbejdet med at anlægge anden og sidste fase af Lynetteholms omkreds snart i gang. Området skal bruges til anlægsarbejde og arbejdsområder, og sidenhen bliver sejlrenden dækket af jord og bliver en del af den færdige halvø og stormflodssikring.

Lukningen af sejlrenden har været planlagt længe, og der er bl.a. udført testsejladser i en simulator, hvor sejlere kunne øvesig i at komme sikkert igennem Kronløbet ved Nordhavn.
Samtidig vil By & Havn etablere nye sikkerhedstiltag i Kronløbet i samarbejde med Søfartsstyrelsen. Bl.a. opsættes der informationsskilt og tre røde blink på den nordlige bølgebryder ved Trekroner. Lyssignalet ved Kronløbet skal regulere, at erhvervs- og fritidssejlads ikke passerer gennem mellem bølgebryderen og Levantkaj samtidig, da indsejlingen til havnen her bliver relativt smal under anlægsarbejdet.
Desuden etableres to sejlkorridorer i Kronløbet – en for fritidssejlads og en for erhvervssejlads. De to korridorer markeres blandt andet med røde og grønne skillebøjer og skal være med til at sikre god regulering og afstand mellem store og små fartøjer.      

På Lynetteholms hjemmeside under ’Sikkerhed for Sejlere’ finder man en oversigt over de nye tiltag, der sker i Kronløbet og i Lynetteløbet – samt placeringen af Lynetteholms nye arbejdsområder til søs mellem Refshaleøen og Nordhavn. Alle arbejdsområder vil blive afmærket med gule krydsbøjer.  

Bøjer, blink, informationsskilte mv. vil blive udlagt etapevis fra 23. oktober afhængigt af vejr og vind.
De første bøjer, der udlægges, bliver skillebøjerne i Kronløbet, der markerer de to nye sejlkorridorer. Fritidssejlere skal fremover holde mod syd i Kronløbet og erhvervssejladsen mod nord.
Ved Lynetteløbet opsættes informationsskilt om, at løbet er lukket, og der udlægges gule krydsbøjer i indsejlingen til løbet. Når bøjerne er udlagt, er det er ikke længere tilladt at passere igennem.

I den første opstartstid vil By & Havn også indsætte et afviserfartøj ved Kronløbet. Fartøjet skal være med til at sikre, at fritids- og erhvervssejlads ikke passerer igennem indsejlingen mellem den nordlige bølgebryder og Levantkaj samtidig. Afviserfartøjet er By & Havns RIB båd, som hedder MB 6. Den kan findes på VHF kanal 12 og vil være til stede, når erhvervsskibe skal sejle ind og ud af havnen.

Kort over Kronløbet og Lynetteholms arbejdsområde.
Du skal have abonnement for at læse denne artikel



Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve

Close

Translate »