Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.
kalkbraenderihavnsgade 614

Ny analyse: Kørselsafgifter på bordet igen

Uden massive investeringer sander hovedstaden til i trafik i de kommende år. Ny stor analyse peger på kørselsafgifter og store investeringer i kollektiv trafik, som de mest effektive værktøjer. 

Allerede i dag er både cykelstier, vejnet og den kollektive transport ved at blive overbelastet i hovedstaden. Sidste år konkluderede første del af en stor tværgående regional analyse af mobiliteten i hovedstadsområdet, at det kun bliver værre, hvis der ikke gøres noget nu.

Det samlede antal daglige ture i hovedstadsområdet forventes at stige med 800.000 eller 8% fra 2025 til 2035.  Lastbiltrafikken vil stige markant. og der vil være kapacitetsudfordringer i den kollektive transport.   Særligt uden for de centrale kommuner som København og Frederiksberg vil både kollektiv transport og cykling tabe terræn til bilen.  

Anden del af analysen er nu kommet. Her fremlægges to scenarier:

I det første scenarie investeres der massivt i den kollektive transport. F.eks. etableres der en S-togtunnel mellem Hellerup og København, flere nye metro- og BRT-linjer (“Bus Rapid Transit” nedbringer rejsetiden gennem kørsel i egne busbaner, og de stationslignende stoppesteder øger komfort og sikkerhed for passagerne. BRT-linjer kan anlægges hurtigt og billigt, da der f.eks. ikke skal anlægges skinner). 
Dertil kommer et fuldt udbygget supercykelstinet. Hovedscenarie 1 forudsætter investeringer for omkring 91 milliarder kroner. 

metro nov 2018 01

Elementer i den store trafikpakke:

  • Eksprestunnel til S-tog mellem Hovedbanegården og Hellerup med stop ved Rigshospitalet
    S-togsdrift på Kystbanen mellem Hellerup og Helsingør
  • S-togslinje mellem Farum og Hillerød
  • Metrolinjer fra København Syd til blandt andet Hvidovre Hospital og Bispebjerg Hospital — samt fra Hvidovre Hospital til Rødovre Centrum.
  • Anlæggelse af såkaldte BRT-buslinjer på Frederikssundsvej, Ring 4 samt flere eksisterende S-buslinjer. BRT står for Bus Rapid Transport og dækker over ekspresbusser med stationslignende stoppesteder og egne kørebaner
  • Opgraderinger af de nordsjællandske lokalbaner
  • Udbygning af supercykelstinettet


I det andet scenarie sænkes hastigheden på bynære motorveje samt veje i byerne, supercykelstierne udbygges, og der investeres i bedre udnyttelse af nuværende infrastruktur fremfor store nyanlæg. Dermed reduceres støjen, og den aktive transport (gå, løbe, cykle) stiger – begge dele er godt for sundheden. Hovedscenarie 2 forudsætter investeringer for omkring 14 milliarder kroner. 

Kørselsafgift forstærker effekten  
Indføres der også kørselsafgifter viser scenarierne at antallet af ture med kollektiv transport vil stige med hele 19 procent. Afgifterne vil i begge scenarier kunne indbringe cirka 15 milliarder kroner årligt. I analysen er der ikke taget stilling til, hvad provenuet skal anvendes til. en det kan potentielt kan bruges til finansiering af de nye projekter eller til til vedligeholdelse af cykelinfrastrukturen og den kollektive trafik.

Samarbejde er centralt 
Politikerne i hovedstadsregionen er alle enige om at det vil være supergodt at investere mange penge i den kollektive trafik. Spørgsmålet om kørselsafgifter kommenteres der dog ikke på:

Regionsrådsformand i Region Hovedstaden Lars Gaardhøj (S): “Hvis vi skal undgå, at borgerne kommer til at spilde enorme mængder af tid og ressourcer i lange køer på vejene, så skal vi gøre det nemmere at komme på tværs af regionen uden bil, og der er et stærkt kollektivt transportnet helt afgørende. Investerer vi i den kollektive trafik, så kan vi faktisk se, at det rykker passagerer fra bilerne over i det kollektive”. 

Karsten Längerich (V), næstformand i KKR Hovedstaden og borgmester i Allerød Kommune: ”Det er vigtigt, at vi ser på løsninger på tværs af kommunerne, og netop dét er vi gode til i KKR Hovedstaden, og vi er klar til at tage arbejdshandskerne på. Men en ting er sikkert, vi skal have staten på banen med yderligere investeringer i kollektiv transport, veje og cykelinfrastruktur i hovedstadsområdet. Der skal tænkes både i kapacitet og kvalitet, så der er et reelt alternativ til at sidde i kø i sin bil”.

Teknik- og miljøborgmester i København Line Barfod (EL):  ”Analysen viser, at der er flere muligheder for at få gode effekter – på støj, forurening og fremkommelighed, hvor vi skaber plads på vejene til den nødvendige biltrafik som erhvervs- og varekørsel – og så har det indvirkning på vores sundhed og livskvalitet, når vi cykler og går mere i stedet for at sidde i kø i en bil. Supercykelstier har allerede vist, at det kan få mange til at cykle i stedet for at tage bilen, så det kan kun gå for langsomt med at udbygge supercykelstinetværket.” 

Borgmester i Albertslund Kommune og formand for KKR Hovedstaden, Steen Christiansen (S): “Det er vigtigt, at vi ser på løsninger på tværs af kommunerne, og hvor vi vil hen, i fællesskab. Herunder, hvor der er særligt behov for at styrke den kollektive og aktive transport, og hvor adfærdsmæssige greb kan spille en rolle. Analysen har vist os mulighederne, men hvor der skal investeres, er det vi nu skal tage hul på at finde ud af i fællesskab.” 

Analysens resultater skal nu fremlægges politisk og vil indgå som en del af vidensgrundlaget i den videre proces med at udarbejde en mobilitets- og infrastrukturstrategi samt udpegelse af fælles prioriterede mobilitets- og infrastrukturprojekter for de 29 kommuner i KKR Hovedstaden. 

Du skal have abonnement for at læse denne artikel Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve
Close

Translate »