Endnu er der kun tale om et mudret landområde, der er ved at blive fyldt op, men om kort tid begynder høringsfasen for Københavns nye containerhavn
I slutningen af 2021 er det meningen, at den nye containerterminal i Nordhavn Nord er færdig og klar til at tage imod fem til ti ugentlige anløb af containerskibe. Containerhavnen kommer til at ligge ved siden af den nye krydstogtsterminal.
Opfyldningen af det 450.000 m2 store område sker med overskudsmaterialer fra de store bygge- og anlægsprojekter i København.
“Det er et fantastisk projekt, vi er i gang med. Vi har jo simpelthen fået muligheden for at flytte vores containerterminal til et ‘greenfield’ område. Vi kiggede på forskellige løsninger, men kom helt klart frem til, at placeringen i Ydre Nordhavn er optimal for den fremtidige terminal,” siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, driftsdirektør (COO) og chef for havne og terminaloperationer i Copenhagen Malmö Port (CMP) til magasinet Søfart.
Han henviser til, at By & Havn, som ejer halvdelen af CMP, planlægger at bygge et helt nyt bykvarter på Levantkaj, dér hvor den nuværende containerterminal ligger.
Povl Ungar påpeger, at skibene vil komme hurtigere frem til den nye terminal.
“Vi sænker sejladstiden til København betragteligt. Så samtidig med, at vi flytter længere væk fra det bynære, får vi en topmoderne containerhavn, som ikke forstyrrer, men er en livsnerve til Storkøbenhavn og hele det østlige Danmark,” siger han til Søfart.
Havneanlægget mangler stadig en række myndighedsgodkendelser ,og de miljømæssige konsekvenser af projekter kan få stor betydning. I løbet af de kommende måneder vil de første godkendelser være i hus, hvorefter projektet kan komme i offentlig høring.
Den nye containerterminal er budgetteret til at koste mindst en halv mia. kr.
Illustration: Sweco/CMP