Omkring 200 sejlere og andre nysgerrige mødte op til indvielsen af den nye supermoderne ‘Svanemøllehavnen Nord’ på en smuk solskinsdag onsdag 21. september. Mon den bliver pillet ned igen om fem år?
Lystbådehavnen er en erstatningshavn anlagt i det bassin, som hedder Færgehavn Nord. Erstatningshavnen er faktisk en splinterny og moderne marina med stensætning, flydebroer, kran og klubhuse til hver af de tre sejlklubber, som hører til i Svanemøllehavnen.
Søspejderklubben Gry er der også blevet plads til, ligesom havnen får havnekontor, parkeringsplads og alt hvad de i øvrigt hører til. Åbningen har dog været 14 dage forsinket, og der mangler endnu en del ting, før havnen er fuldt funktionsdygtig. De flotte nye klubhuse og servicebygninger samt havnekontoret har ikke fået ibrugtagningstilladelse af kommunen.
Indtil videre må sejlerne bruge en midlertidig toiletvogn. Alligvel skal flytningen fra den nuværende havn være tilendebragt inden 14 oktober.
Atypisk opgave
Havnen er opført af Vejdirektoratet, fordi 600 både fra Svanemøllehavnen skal flytte herover imens den nye Nordhavnstunnel bliver bygget.
“Det er en atypisk opgave for Vejdirektoratet at bygge havne, så vi har haft et tæt samarbejde med både sejlklubber og Svanemøllehavnen for at få en god og funktionsdygtig havn. Vi håber, at de sejlere, der skal flytte fra Svanemøllehavnen bliver glade for de nye omgivelser. Vi synes selv, at der er blevet skabt nogle dejlige rammer for sejlerne,” udtaler projektleder Christian Tolderlund fra Vedirektoratet.
Permanent?
Tunnelbyggeriet starter senere på året. Det er planen, at de 600 bådejere kan flytte tilbage til Svanemøllehavnen i 2027. Men allerede nu drømmer mange af sejlerne om at den den nye havn kan blive liggende efter 2027. Sidste år var der 300 på venteliste til en plads i Svanemøllehavnen, som er Danmarks største med 1200 både. Så for klubberne vil det være rigtig ærgerligt at se en helt ny havn blive pillet ned igen:
“Det lyder jo helt tosset. Det vil være tåbeligt ikke at beholde den nye havn. Men vi har holdt adskillige møder med Vejdirektoratet om det her, og den officielle holdning er stadig, at erstatningshavnen skal rives ned igen,” sagde formand for Sejlklubben Frem, Carsten Mikkelsen, i et interview i Nordhavn Avis i april 2021.
By & Havn ejer Færgehavn Nord, og her forstod daværende Bylivschef Per Schulze udmærket sejlklubbernes ønsker om mere plads.
“Rigtig mange vil gerne sejle for tiden, så behovet er der, og vi er også interesserede i at undersøge, om man kan fastholde nogle af faciliteterne i erstatningshavnen,” sagde han.