Regeringen og Københavns Kommune har i dag fredag indgået en ny aftale, som endeligt fastslår at der skal bygges en ny by på Lynetteholm. Byggeriet skal være med til at finansiere mere metro samt første etape af en østlig ringvej fra Nordhavn til Lynetteholm.
Aftalen har fire hovedelementer:
- Byudvikling på Lynetteholm. Dermed skifter projektet officielt formål fra at være et “Kystsikringsprojekt” til at være en reel, fysisk udvidelse af København med omkring 50.000 beboere og 30.000 arbejdspladser i 2070. Mindst en fjerdedel af boligerne bliver almene.
- Linieføringen af første etape af en ny M5 metrolinje. Linien skal gå fra Lynetteholm over Østamager til Københavns Hovedbanegård. Første etape på Amager skal være klar i 2036. Med metro til Østamager kan der også bygges by ved Kløvermarken og Refshaleøen. Her skal der med tiden bygges omkring 30.000 nye boliger. Anden etape på Refshaleøen og Lynetteholm vil først stå klar i 2045.
- Første etape af Østlig Ringvej. Det drejer sig om strækningen fra Nordhavn til Lynetteholm, hvor der vil være til- og frakørselsanlæg. Etapen skal være klar i 2037. Det vil være meget underligt, hvis ringvejen kommer til at slutte her. I alle foreliggende planer skal den senere videreføres ned langs Amager til lufthavnen.
- Endelig indgår en tidligere aftale om en cykelforbindelse mellem Østerbro og Refshaleøen også i denne aftale.

Dyrere metrobilletter
Den nye Ringvejsetape og M5-metro kommer til at koste 33,1 mia. kr.
Kommunen og staten mener, at de fleste af pengene kan findes igennem byudvikling på Lynetteholm – altså salg af byggeretter.
Men Københavns Kommune skal desuden betale 2,5 mia. kr. fordelt over årene 2026-2045. Staten skyder 19,8 mia. kr. ind, men forventer at få pengene tilbage en dag fra “indtægterne fra projektet”, står der i aftalen.
Den sidste finansieringskilde bliver metrobilletprisen. Allerede i 2027 kommer det til at koste 20 kroner mere at køre til eller fra lufthavnen. Visse passagerer bliver undtaget: Passagerer, der rejser på pendler-, unge- og pensionister samt passagerer der rejser på rejsekort og skifter transportmiddel i lufthavnen. I 2036, når den nye M5 linie åbner, indføres desuden et “kvalitetstillæg” på 1 kr. pr. tur på hele metronettet.
Finansminister Nicolai Wammen (S) glæder sig til at se en helt ny bydel med forskellige boligtyper skyde op, og til at der kommer mere metro:
“Mere end 300.000 passagerer tager hver dag metroen i København, og det tal vil kun stige i de kommende år. Derfor er jeg glad for, at vi med den her aftale får taget næste skridt til at udbygge metroen,” udtaler han.
Københavns Kommune gik til forhandlingerne med et ønske om at lave en ny metro-ring, hvor M5 skulle fortsætte fra Københavns Hovedbanegård via bl.a. Rigshospitalet og Østerport til Lynetteholm. Men den løsning er for dyr, mener staten.
Alligevel synes Overborgmester i Københavns Kommune, Lars Weiss (S) at dagen er “en stor dag for København”:
“Med dagens aftale sikrer vi ikke alene, at der kommer metro til dele af Amager, der ikke har det i dag, vi fremtidssikrer også Københavns udvikling ved at lægge fundamentet for nye, attraktive bydele med plads til fremtidens københavnere. Aftalen er et afgørende bidrag til, at København forbliver en by, vi kan bo i hele livet. Det er jeg som overborgmester og københavner stolt af.”
Læs den fulde aftale mellem Københavns Kommune og regeringen om “Byudvikling og infrastruktur til Lynetteholm”.