Et flertal på Københavns Rådhus er blevet enige om linieføringen af den næste metrolinie M5. Og de har folænget den til Østerport.
Metrolinien skal bygges 2027-2035 og gå ud til den nye ø Lynetteholm. Politikerne skulle vælge mellem to undersøgte løsninger, og har valgt det dyreste projekt – og endda tilføjet en ekstra station på Østerport i forhold til oplægget. Metro M5 får dermed ti metrostationer – heraf seks nye.
M5 skal gå fra København H tværs over Amager til Refshaleøen og Lynetteholm. Linien lægges i tunnel indtil Refshaleøen, hvor banen kører på højbane (som ved Orientkaj) resten af vejen. Planen om at føre metoren til Lynetteholm kommer således før der overhovedet er vedtaget planer om at bygge boliger på Lynetteholm.
I oplægget til M5 skulle metrolinien stoppe ved Lynetteholm, men forligskredsen bag aftalen er større planer. Linien skal ned under havnen igen og føres frem til Østerport.
Tilføjelsen af Østerport som foreløbig endestation betyder at M5 tilføjer to ekstra forbindelser under havnen. I dag er der kun én – og det skaber allerede trængsel og kapacitetsproblemer.
Men det betyder også, at M5 senere kan forlænges fra Østerport til København H – sådan at M5 bliver en ringbane ligesom M3. Og linien kan få ekstra stationer ved Rigshospitalet, Stengade og Forum.
Lnieføringen af M5 har umiddelbart ingen konsekvenser for M4 til Nordhavn. I en af de alternative løsninger var det M4, som skulle forlænges til Lynetteholm. Men politikerne har valgt at dtyrke metrobetjeningen af Amager, samt at skabe flere forbindelser under havnen. Desuden blev det vurderet, at lokal passagertrafik mellem Nordhavn og Lynetteholm ville være begrænset. Der er stadig ikke besluttet hvordan M4 skal forlænges ud på Nordhavn.
Forligspartierne bag metroforbindelsen er de samme partier, som står bag forliget om Lynetteholm. Forligskredsen består af Socialdemokratiet, SF, De Radikale, Venstre, De Konservative, DF og Liberal Alliance. Enhedslisten, Nye Borgerlige og Alternativet står uden for aftalen om både Lynetteholm og metroudvidelsen. Der tages endelig stilling til metrolinien på BR-mødet senere i februar. Finansieringsbehovet til den nye M5 er foreløbig sat til 14,7 milliarder kroner.