1. august åbnede By & Havn 16 nye ladepladser i P-Hus Lüders fra den nye leverandør Spirii som tilbyder opladning til fast kWh-pris uden abonnement. Inden udgangen af 2022 skal antallet af standere firedobles i Nordhavn.
By & Havn har lavet en ny strategi for opladning af elbiler. Planen betyder at der bliver opsat flere ladestandere. I dag er der 20 ladepunkter i Indre Nordhavn (Århusgadekvarteret Øst, Århusgadekvarteret Vest, Kronløbsøen, Sundmolen, Trælastholmen). Ifølge planen skal der inden udgangen af 2022 være 80.
Udrulningen vil ske løbende, og de parkeringsanlæg, hvor behovet er størst, vil blive prioriteret først.
Der er også valgt ny leverandør. Spiiri tilbyder alle el-bilejere at tanke strøm og betale pr. kilowatt-time uden krav om abonnement mv.
De første Spiiri ladepladser er opsat i Phus Lüders, og skal indgå i en evaluering af den nye ordning, inden de rulles ud i stor skala på alle parkeringsanlæg.
Nordhavn har langt flere elbilister
I arbejdet med den nye strategi for el-opladning har By & Havns bl.a. undersøgt, hvordan nuværende ladepladser bliver brugt, og hvordan behovet for opladning ser ud i fremtiden. Der er også afholdt dialogmøder med lokale beboere og elbilister med fokus på deres ønsker.
Sammenlignet med sidste år er antallet af opladninger steget med 48 procent i By & Havns parkeringsanlæg. Samtidig kan man se, at andelen af elbiler i Nordhavn er klart større end i det øvrige København. I Københavns Kommune er 0,76 % af bilerne elektriske. Men i Nordhavn er andelen på hele 4,3 %.
Behov kan ændre sig
“Det er meget forskelligt, hvor ofte en elbil har behov for opladning. Hvis f.eks. der er mange plug-in hybridbiler, stiger behovet for ladestandere, for de skal oplades hyppigere.
Vi er derfor opmærksomme på, hvordan bilparken udvikler sig lokalt,” siger proejketleder i By & Havn, Katrine Hansen.
En anden problemstilling er at ladepladserne bruges som parkeringspladser. Det skaber frustration hos de elbilejere, som skal oplade deres bil. By & Havn vil i den kommende tid afprøve forskellige løsninger og metoder for at opnå et fornuftigt flow på ladepladserne.
Vi kigger blandt andet på tidsbegrænsning og reserverede elbil p-pladser ved siden af ladepladserne, så det er nemmere og mere attraktivt at flytte bilen efter endt opladning, forklarer Katrine Hansen.
Spirii
De nye ladepladser leveres og drives af selskabet Spirii. Opladning kan ske med en ladebrik eller app’en Spirii Go. Afregning sker efter forbrug, uden krav om abonnements-aftaler og bindingsperioder. Spirii står for service og vedligehold af ladeboksene, og vil have 24/7 kundesupport.
Prisen bliver 2,5 kr. pr. kWh for By & Havns faste parkeringskunder og 3,5 kr. for øvrige parkeringskunder.
Ifølge en prissammenligning foretaget af Bilmagasinet, er Spirii blandt de billigere opladningsordninger. Prisen afhænger dog af bilmodel og kilometerbehov.
www.parkingcph.dk
wwwspirii.dk