Selvbetjening for abonnenter

[maxbutton id="1"] I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.
krydstogt cmp

Nyt notat: Et enkelt krydstogtskib forurener lige så meget som 5.500 biler

Et enkelt krydstogtskib forurener lige så meget som 5.500 biler, når det ikke bruger landstrøm, men holder motorerne kørende for at lave strømmen selv.

Det viser et nyt notat fra Rådet for Grøn Omstilling, som er lavet for Østerbro Lokaludvalg og Miljøpunkt Østerbro. Læs notatet her

København har tre krydstogtterminaler: Langelinie, Nordre Toldbod og Oceankaj. De to førstnævnte er til krydstogter, som besøger København, hvorimod Oceankaj er til togter, der sejler ud fra København. Ingen af terminalerne har i dag landstrøm.

København har besøg af omkring 350 krydstogtskibe om året. De dækker deres energiforbrug ved afbrænding af store mængder svovlholdig fuelolie uden effektiv røggasrensning. Det nye notat viser at et typisk krydstogtskib udleder samme mængde kræftfremkaldende og helbredsskadelige udstødningspartikler som ca. 5.500 biler – hvert eneste sekund. Blot fem større krydstogtskibe har et energibehov svarende til at øge Københavns samlede elforbrug med ca. 10 procent i det tidsrum skibene ligger til kaj.

På Langelinie ligger krydstogtskibene i tomgang hele dagen kun 60 meter fra beboelsesejendomme. Der er flest skibe om sommeren, hvor folk har åbne vinduer.

Miljøpunkt Amager opfordrer Borgerrepræsentationen til at beslutte en afgift på 100 kroner pr. krydstogtpassager ved Langelinie i 2025, hvis ikke krydstogtskibet tilsluttes landstrøm.
“100 kroner svarer ikke engang til to kopper kaffe med kage i Nyhavn”, skriver Miljøpunkt Amager.

“Da landstrøm er meget billigere end 100 kroner pr. passager, så vil krydstogtrederierne forlange landstrøm i 2025, hvorved havnen får et incitament til at have landstrøm til hele Langelinie i 2025. Tilsvarende afgift indføres i Nordre Toldbod og Oceankaj fra 2027,” foreslås det.

Første stik klar i 2025

I 2021 fik København sit første landstrømsanlæg da DFDS for sine egne penge etablerede et landstrømsanlægget til Oslo-færgen. 

Samme år overtog By & Havn opgaven med etablering landstrøm på Langelinie og Oceankaj i Nordhavn. På grund af tekniske udfordringer blev igangsætningen udsat til juni 2024. Tidligere i år måtte By & Havn annullere et udbud på landsstrøm, da de indkomne tilbud oversteg budgettet væsentligt. 

By & Havn går nu efter at det første landstrømsanlæg med to tilslutninger kan tændes i sæsonen 2025. Landstrømsanlæggene bliver etableret i etaper. I foråret 2025 vil man kunne tilslutte sig ét landstrømsanlæg ved Langelinie og ét ved Oceankaj. I første omgang vil man kunne forsyne ét skib på Langelinie og ét skib ved Oceankaj. Anlæggene udbygges derefter, indtil der er i alt fem tilslutningspunkter i 2028.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel



Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve

Close

Translate »