Miljøkonsekvensvurderingen af Østlig Ringvej er i fuld gang. Nu skal der laves geotermiske undersøgelser af havbunden.
Det statslige selskab Sund & Bælt har fået til opgave at gennemføre en såkaldt miljøkonsekvensvurdering af en østlige ringvej under vandet fra Nordhavn til Øreesundsmotorvejen. Forbindelsen er ikke vedtaget politisk, men nu er Per Aarsleff A/S udpeget til at stå for de geotekniske undersøgelser i forbindelse med miljøkonsekvensvurderingen.
Allerede i denne vinter vil Per Aarsleff A/S udføre boringer i undersøgelsesområdet og bl.a. udtage jordprøver. Det foregår med en borerig i form af en mindre lastbil med påmonteret boreudstyr, der placeres på en flåde. Flåden stabiliseres på havbunden ved hjælp af fire stålben, når der bores. “Stålbenene sænkes forsigtigt ned på havbunden, og påvirkningen af havbunden er begrænset,” oplyser Sund & Bælt.

Boringerne skal bidrage med fyldestgørende viden om havbunden og de dybere jordlag, grundvandet og eventuel forurening i undersøgelsesområdet. Resultaterne køres sammen med eksisterende data fra tidligere undersøgelser som bl.a. er foretaget i forbindelse med Lynetteholm projektet.
De geotekniske undersøgelser forventes igangsat i vinterhalvåret 2023/2024, og den endelige afrapportering forventes færdig i sommeren 2024.
Sund & Bælt driver og udvikler Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, og snart også Femernforbindelsen efter den såkaldte statsgarantimodel. Desuden leverer Sund & Bælt analyser af mulige fremtidige trafikale forbindelser, for eksempel Østlig Ringvej. Selskabet etablerer også finansieringen af de politisk besluttede løsninger, og står for projektering, anlæg, drift og vedligehold af anlæggene i deres samlede levetid.