Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Østlig Ringvej skal bygges (så) bæredygtigt (som muligt)

Planlægningen af en ny østlig ringvej i en sænketunnel fra Nordhavn til Kastrup fortsætter. For nylig fremlagde en nedsat ekspertgruppe en række forslag til hvordan ringvejen kan opføres så bæredygtigt som muligt.

Den statslige virksomhed Sund & Bælt står for at udarbejde en miljøkonsekvensvurdering af den mulige Østlig Ringvej. Et projekt som ikke er politisk vedtaget endnu, men som indgår i fremtidsplanerne for både Lynetteholm og Nordhavnstunnellen.
Sund & Bælt har allieret sig med miljøorganisationer, uddannelsesinstitutioner og rådgivende ingeniører for at få input til nye initiativer, der kan styrke bæredygtigheden af det store infrastrukturprojekt. De har deltaget i tre innovationsgrupper inden for henholdsvis miljø, klima og energi.

I alt 40 initiativer er identificeret, og de spænder vidt fra minimering af miljøpåvirkninger under anlægsarbejdet, fremme af biodiversitet og naturudvikling på land og i havet, samt reducering af CO₂-emissioner fra de marine anlægsarbejder, og fra produktionen af beton og armeringsstål. 

Blandt forslagene er at etablere strandenge og andre indsatser, der fremmer biodiversiteten på kystskråninger på dele af Amagers østkyst.  Eller at reducere brugen af fossile drivmidler til uddybningsfartøjer, slæbebåde, pramme mv.  Et andet initiativ sigter mod at begrænse forbruget af traditionelle byggematerialer som beton og stål og større anvendelse af grønnere materialer med lavere CO₂-udledninger.

En af deltagerne i innovationsgrupperne var Danmarks Naturfredningsforening.
“Uanset, hvor man står, når det gælder store infrastrukturprojekter, synes jeg, det er positivt, at Sund & Bælt har taget initiativ til at etablere innovationsgrupperne. Jeg ser det som en stor styrke, at så mange eksperter er blevet inddraget tidligt i processen. De mange initiativer, vi er kommet frem til, kan være med til at skubbe både dette og andre projekter i en mere natur og klimaskånsom retning”, siger Ole Damsgaard, der er næstformand i Danmarks Naturfredningsforening København. 

Sund & Bælt vil nu arbejde videre med initiativerne i samarbejde med organisationerne COWI-Arup Joint Venture, Habitats, COWI og WSP. Innovationsgrupperne består af deltagere fra følgende organisationer:

  • Danmarks Naturfredningsforening 
  • Dansk Industri 
  • Tænketanken Hav 
  • WWF 
  • Syddansk Universitet 
  • Aalborg Universitet 
  • Aarhus Universitet  
  • Danmarks Tekniske Universitet 
  • Danfoss 
  • Aarsleff 
  • COWI 
  • Rambøll 
  • Marint Kunskaps-center Malmø 
  • CONCITO 
  • Aalborg Portland 
  • MT HØJGAARD DANMARK A/S 
  • FORCE Technology 
  • Heliac A/S 
  • Mash Makes A/S 
  • NCC 
  • CG Jensen 
  • Rohde Nielsen 
  • Visblue 
  • European Energy A/S 
  • Celsa DK 
  • Emcon 
  • TI 
  • Pelcon Materials & Testing ApS 
  • Schønherr Arkitekter  
  • Det danske Hedeselskab 
  • SLA Arkitekter 
Du skal have abonnement for at læse denne artikel Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve
Close

Translate »