Selvbetjening for abonnenter

Gå til Selvbetjening I selvbetjeningen kan du administrere dit abonnement, for eksempel ændre perioder, tilmelde nyt betalingskort eller opsige.

Radikale og socialdemokrater vil nedlægge By & Havn

By & Havn skal erstattes af et nyt selskab, som ikke har “enøjet fokus på den økonomiske bundlinje”. Der skal bygges boliger som er billligere at bo i, og parkering i Nordhavn og Ørestad skal koste det samme som i resten af kommunen. Konservative siger klart nej.

Forslaget om at nedlægge By & Havn kommer fra den socialdemokratiske overborgmesterkandidat Pernille Rosenkrantz-Theil og spidskandidat Christopher Røhl fra Det Radikale Venstre – i et fælles udspil forud for BR-valget 18. november.
“Vi vil gerne nedlægge By & Havn og etablere en konstruktion, som kan håndtere de problemer, der er i dag, som er meget anderledes, end da By & Havn blev lavet”, siger Pernille Rosenkrantz-Theil til Politiken.

By & Havns formål om at skabe “størst mulig værdiskabelse” har bl.a. betydet at udviklingen af grønne arealer, daginstitutioner, billige boliger og idrætsfaciliteter slet ikke er fulgt med, mener de to københavnske partiledere.
Alle projekter, som By & Havn udvikler, kræver politisk godkendelse af et BR-flertal. Men rådhusets muligheder for at påvirke de nye byområders etablering af f.eks. ældreboliger, billige boliger og rekreative områder har været helt utilstrækkelige. By & Havn har udviklet sig til en “kommune i kommunen,” mener Christopher Røhl.

De to partier vil lave et nyt selskab ved navn Københavnernes Bolig- og Havneselskab, (KBHs), som skal tage “ligeligt hensyn” til bæredygtighed, inddragelse af lokalområdet og til boliger, der er til at betale for folk med almindelige indkomster. By & Havns parkeringsvirksomhed Parkering KBH skal også nedlægges i sin nuværende form. Parkering i byudviklingsområder skal koste det samme som en beboerlicens i brokvartererne.

De konservative siger klart nej til at lukke By & Havn.
“Hvis man gør, som S og R foreslår, og sælger boliger til nedsat pris, så er det kun den første ejer, der scorer den økonomiske gevinst. Det er utrolig kortsigtet. Det skal jo være til at betale for dem, der skal bo der”, siger Børne- og ungdomsborgmester Jakob Næsager (K).

By & Havn blev etableret i 2007 ved en sammenlægning af Ørestadsselskabet og Københavns Havn. By & Havn har ansvaret for at udvikle byområder som Ørestad, Nordhavn, Sydhavnen og Lynetteholmen samt at drive Københavns Havn. Via salg af byggegrunde bidrager selskabet med finansiering til f.eks. udvidelse af metroen. Københavns Kommune ejer 95 procent af By & Havn, mens staten ejer de sidste fem procent.

Du skal have abonnement for at læse denne artikel Få adgang til Nordhavn Avis - Første måned på gratis prøve
Close

Translate »